تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 - 22:57
کد خبر : 892

دلنوشته رئیس حوزه هنری مازندران:

چون اهل عشق باشی، زلال می‌شوی

چون اهل عشق باشی، زلال می‌شوی
رئیس حوزه هنری مازندران در پی رحلت «علامه حسن‌زاده آملی» نوشت: ما به برکت حضور آن‌هایی هستیم که به نیکی عمل کردند و زیبا زیستن را خود، تجربه کردند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری مازندران «مهدی معصومی گرجی» در پی عروج ملکوتی عارف عالی‌قدر «علامه حسن‌زاده آملی» ضمن عرض تسلیت دربیان ابعاد وجودی وی چنین نوشت:

چون اهل عشق  باشی، زلال می‌شوی و آن‌وقت می‌توانی پرواز را همچون پرنده‌ای خوش‌آواز تجربه کنی. آن زمان سخن از معرفت بگویی و در راه شیدایی و شور قدم بگذاری.

نظام آفرینش خداوند صیقل یافته و زلال است و نقصانی در آن راه ندارد؛ اما انسان سرگشته امروز؛ جهانی مادی و بی‌روح برای خود ایجاد می‌کند و بدون آگاهی و معرفت راه روزمره را در پیش‌گرفته و در طوفان خودشیفتگی گم‌گشته می‌شود. با این باور که این راه (به‌ظاهر خوشایند و در باطن تهی) راه ثواب است. دریغ که نمی‌داند جز احساس کاذب و زودگذر چیزی نیست و همین آغاز افسردگی است.

می‌شود با چشیدن طعم حقیقت و دانایی جهان را شیرین‌تر کرد و انسانی ثمربخش بود. ما به برکت حضور آن‌هایی هستیم که به نیکی عمل نمودند و این‌گونه زیبا زیستن را خود تجربه کردند.

«علامه حسن‌زاده آملی» آن عارف  بی‌بدیل،  فیلسوف وارسته، علامه دهر، شاعر، ریاضی‌دان، منجم و فقیه، آن انسان الهی که سال‌ها در کشف حقیقت و چشاندن آن به جامعه کوشیدند و در تربیت شاگردانی عالی‌قدر تلاش فراوان داشتند، به ملکوت اعلی پیوست.

آن بزرگ؛ همیشه به همه می‌آموخت که در هر لباسی انسان باشید و از خود مراقبت کنید تا دنیا شما را با خود نبرد. ‌آن مرد نستوه درراه انقلاب و پایایی نظام  اسلامی تلاش ارزنده داشتند و در دوران مبارزات تحمل رنج‌ها کردند و اینک مازندران عالم پرور که همواره به داشتن چنین بزرگانی به خود می‌بالد در این عروج عرشی عزادار است.

روحشان شاد و یادشان عزیز باد.

گفتنی است «حسن حسن‌زاده طبری آملی» مشهور به علامه حسن‌زاده آملی (زاده ۲۱ بهمن ۱۳۰۷ آمل درگذشت سوم مهرماه ۱۴۰۰) فیلسوف متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی است. طرفداران وی او را علامه ذوالفنون و علامه دهر نیز می‌نامند و در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب تبحر داشت و اشعاری نیز به زبان‌های فارسی، طبری و عربی سروده بود. همچنین علامه آملی در محضر استادان بنامی همچون سید محمدحسین طباطبایی، مهدی الهی قمشه‌ای، محمدتقی آملی، سید مهدی قاضی طباطبایی و…بهره جسته و ده‌ها تألیف در زمینه تفسیر، کلام، فلسفه، فقه، ریاضی، شعر و ادب و… داشته است.

شایان‌ذکر است که حوزه هنری مازندران در ویژه‌برنامه محفل نور واحد هنرهای تجسمی با حضور جمعی از خوشنویسان و نگارگران برجسته استان، تعدادی از اشعار الهی‌نامه علامه حسن‌زاده آملی را به رشته تحریر درآورده و چندی پیش در قالب کتابی به چاپ رساند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.