تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آبان 1400 - 0:29
کد خبر : 1210

سخنی با بیست و چهارمین والی؛

مازندران به تغییر رویکرد نیاز دارد

مازندران به تغییر رویکرد نیاز دارد
خبر آمد «محمود حسینی‌پور» به‌عنوان استاندار جدید مازندران معرفی شد. کوتاه، مختصر و مفید! خبری که انتشار آن کاخ آرزوهای عده‌ای را ویران ساخت. همان‌هایی که تصاحب این کرسی را تنها راه خدمت به مردم می‌دانستند، آدم‌های معلوم‌الحالی که همه‌جا حضور دارند، الحق و الانصاف هم برای رسیدن به طبقه‌ی چهارم ساختمان سفید خیابان انقلاب ساری از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نکردند.

به قلم: عمران حامی

بعد از انتخاب نماینده عالی دولت سیزدهم در مازندران همه به دنبال عقبه و سبقه‌ی اجرایی وی رفتند، استانداری که به‌مانند هم‌قطاران گذشته اولین تجربه‌ی خود را در این سطح تجربه می‌کند.

حضور حسینی‌پور در شورای امنیت، شورای فرهنگ عمومی، شورای مدیران دادستانی، شورای مدیران سازمان بازرسی، شورای راهبردی سازمان بازرسی و ده‌ها شورای دیگر نشان از قدرت بالای چانه‌زنی و توانایی نشستن دور میز دارد، اما باید بپذیریم که این توانایی به‌تنهایی نمی‌تواند او را در این مسیر تازه و پر فرازونشیب یاری نماید.

و اما سخنی با والی جدید؛

مدیریت در مازندران و همکار شدن با افراد فرصت‌طلبی که برای قرار گرفتن در مسیر جریان قدرت رفیقانشان را به ثمن بخس می‌فروشند کار سنگین و دشواری است. همان ابتدا پیشنهاد می‌کنیم این افراد را مثل نخل‌های خوزستان از ریشه دربیاورید و آن‌ها را به کشورهای حوزه خلیج هبه کنید! تا دنیا و آخرت شما را به تباهی نکشانند.

تمام تلاش خود را به‌کارگیرید بدون تعصبات کورکورانه جناحی، قومی و قبیله‌ای شایسته‌سالاری را مبنای انتخاب معاونین، مدیران و مشاورین خود قرار دهید و از تصمیم‌گیری‌های عجولانه بپرهیزید.

ریشه مشکلات مازندران همین سهم‌خواهی‌هاست. شما مدعی شدید ۲۴ ساعت قبل از انتخابتان خبر نداشتید قرار است چه مسئولیتی را قبول کنید، وامدار گروه و جریان خاصی نیستید. انشالله که همین‌طور است.

عملکرد استانداران گذشته را تجزیه‌وتحلیل کنید، ظاهراً فرصت فکر کردن نداشتید، حالا دو هفته بنشینید و خوب اندیشه کنید! اشتباهات قبلی‌ها را تکرار نکنید. انتظار می‌رود قبل از شروع بکار سری به ریل توسعه استان بزنید، کار از روغن‌کاری گذشته، ریل‌ها‌ بدجوری زنگ‌زده، قطار سرگردان توسعه‌ی استان را باید روی ریل‌ تازه برانید؛ که اگر غیرازاین باشد تفاوتی میان شما و سایرین نخواهد بود.

ما معتقدیم توسعه و پیشرفت استان دست‌یافتنی‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. به‌شرط آنکه آن را با داشته‌های استان گره‌ بزنید، به دنبال جذب بودجه‌های هنگفت ملی و امکانات دست‌نیافتنی نباشید. خزانه را خیلی وقت است که آب‌وجارو کرده‌اند. وقت خودتان و مردم را با این حرف‌ها نگیرید.

آقای حسینی پور در برنامه‌ریزی‌های خود برای توسعه‌ی مازندران بر روی داشته‌های استان حساب بازکرده و توسعه و پیشرفت استان را با مجهولات دست‌نیافتنی گره نزنید، مشکلی که استانداران گذشته را به توهم‌پردازی در برنامه‌ریزی کشاند.

به جرات می‌توان گفت مازندران جزو معدود استان‌های برخورداری است که کمتر عایدی برای اهالی ساکن در آن داشته، ما همواره در حال خوش‌خدمتی به دیگران هستیم. شاید نیاز باشد این روحیه میهمان‌نوازی‌مان‌ را قدری تعدیل کنیم، کمی منطقی‌تر و با حساب‌وکتاب کار کنیم. ما در استان قبل از جذب بودجه به تغییر رویکرد نیازمندیم، مدیران جوان باانگیزه، توانمند، متعهد و متخصصی که حواسشان به کارشان گرم باشد نه اینکه به فکر پر کردن یخچال ویلای فلان وزیر و وکیل باشند.

آقای استاندار در مقطعی که مازندران می‌توانست به‌ قطب صنایع تبدیلی کشور بدل شود و به‌صورت متوازن بخش‌های کشاورزی و صنعت خود را تقویت و گسترش دهد با کوته‌نظری برخی از مدیران به بهانه‌های واهی این امر محقق نشد. هر بار آسمان را به ریسمان گره‌زده‌اند،  محیط‌زیست و منابع آبی و زیرساخت‌ها را بهانه کرده‌اند. امروز شاهد وضعیت اسفناکی در بخش محیط‌زیست و آب هستیم. از دو بخش صنعت و کشاورزی چیزی نگوییم که ناگفته پیداست. کافی است به تراز تجاری مازندران نگاهی بی اندازید. قرار بود جمعیت ۳۰۰ میلیونی حوزه‌ی (سی.آی.اس) را پوشش دهیم. گمان می‌کنیم اوضاع جوری شده که مردم خطه شمال از وعده‌ی غذایی‌شان زده باشند و شب گرسنه سر بر بالین بگذارند! بروید ببینید این منطقه آزاد که آقایان شوی تبلیغاتی به راه انداختند چه آثار شومی بر املاک و مستغلات گذاشت. یک خانواده چطور باید هزینه سرپناهش را تأمین کند.

آقای استاندار امروز دیگر قبح تجاوز به اراضی طبیعی و ملی در مازندران شکسته شده و هرروز شاهد زمین‌خواری، دریا خواری، کوه خواری یا همه چی‌خواری در استان هستیم که دلیلش مبارزه‌ی نمایشی با این مسئله است. یکسری تصمیماتی می‌گیرند و باعث هجوم افراد غیربومی به مناطق شمالی می‌شوند بعد ده‌ها ارگان و نهاد دولتی در اقدامی هماهنگ نمایشی را روی صحنه می‌برند، کاری که در سال‌های اخیر بارها تکرار شده، نه‌تنها دردی را دوا نکرده بلکه یک‌فاصله طبقاتی عجیب را ایجاد کرده است.

دیگر اثری از طبیعت بکر مازندران باقی نمانده، ویلاهای متجاوزین بومی و غیربومی به عرصه‌های طبیعی جایگزین دشت سرسبز و جنگل‌های بکر شده. از سویی دیگر به‌ دلیل صرفه پایین تولید در بخش کشاورزی، اهالی منطقه به فروش زمین‌ها روی آورده‌اند و شاهد تغییر کاربری اراضی هستیم. به آمارهای رسمی در این بخش نگاه کنید، اوضاع بسیار نگران‌کننده است.

آقای استاندار، با اندکی تأمل در عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان درمی‌یابید که ادارات مازندران همواره در ارزیابی‌های صورت گرفته رتبه‌های برتر کشور را به خود اختصاص داده و افتخارات رنگارنگی را برای استان کسب کرده‌اند، اما نتایج عینی از چیز دیگری حکایت دارد.

دلیل این موفقیت‌ها مهارت در مستندسازی عملکرد نداشته‌ی دستگاه‌های اجرایی است، پیشنهاد می‌شود تیم بازرسی نامحسوسی عملکرد ادارات استان را بی‌طرفانه و بر مبنای مستندات حقیقی ارزیابی نماید تا با واقعیت‌های موجود بتوان برای آینده‌ی استان برنامه‌ریزی دقیق و مدون نمود.

آقای استاندار، به گفته معاون عمرانی استانداری بیش از ۲ هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام در استان وجود دارد که برخی از آن‌ها بیش از یک دهه قدمت دارند، هیچ کاری مهم‌تر از سروسامان دادن به این‌ها وجود ندارد. بهتر است با لیست کردن و اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌کاره درصدد تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها برآیید. پروژه‌هایی که در بخش خصوصی خواهان دارد به مردم واگذار کنید، بی‌شک سروسامان دادن به این پروژه‌ها چهره استان را متحول خواهد کرد.

آقای استاندار، در وضعیت فعلی تنها راه توسعه و پیشرفت استان نگاه ویژه به بخش گردشگری با محوریت فرهنگ بومی است، در این بخش با دعوت از کارشناسان خبره از نقطه نظرات آنان آگاه شوید. امروز به‌مانند گذشته دیگر آماده کردن بستر مناسب برای پذیرش گردشگر ساخت هتل‌های آن‌چنانی با بودجه‌های هنگفت نیست، امروز گردشگری نیازمند مدیریت منابع موجود در منطقه است که سال‌هاست مازندران از آن محروم است.

آقای استاندار، عدم یکپارچگی و هم‌صدایی در مازندران سال‌هاست موجب عقب‌ماندگی شرق تا غرب استان گردیده تا جاییکه هرازگاهی شهرهای مرزی استان با استان‌های هم‌جوار فریاد جدایی‌طلبی سر می‌دهند. سعی نمایید توزیع عادلانه بودجه و امکانات را برای توسعه‌ی متوازن استان در برنامه‌های خود قرار داده و موجب رضایت‌مندی شرق تا غرب استان شوید.

آقای حسینی پور در روز معارفه در بخشی از سخنان خود به زعم نگارنده رجزخوانی کردید و عملکرد گذشتگان را به باد انتقاد گرفتید، بهتر است به‌جای این‌گونه ادبیات مطالبه‌گرانه که شاید درجاهایی درست به نظر برسد فریاد «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنیِ» را بلند کنید و از تمامی گروه‌ها با گرایش‌های مختلف سیاسی برای توسعه و پیشرفت استان یاری بجویید.

آقای استاندار، متأسفانه برخی افراد به جهت فعالیت‌های انتخاباتی در ستاد آقای رئیسی و داشتن حکم‌های رنگارنگ، خود را مستحق ورود به سیستم می‌دانند، به‌زودی با عناوین مختلف خود را به شما و نزدیکانتان معرفی می‌کنند، در برخورد با این افراد بسیار محتاط باشید چون آنان انتخابات را به‌مثابه یک جنگ تمام‌عیار دانسته و امروز را روز تقسیم غنائم می‌پندارند و به‌راحتی می‌توانند با این تفکر انتقام‌‌جویانه عملکرد دولت را زیر سؤال ببرند.

آقای حسینی پور تمام دغدغه‌هایی که خدمتتان بیان شد تنها در صورتی مفید اثر واقع می‌گردد که جنابعالی برای خدمت صادقانه این مسئولیت را پذیرفته و به دنبال سنگین نمودن رزومه‌ی خود برای پست‌های دیگر نباشید.

اگر گوش شنوایی باشد حرف برای گفتن بسیار است.

و من الله توفیق

عمران حامی/آبان ۱۴۰۰

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.