تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:04
کد خبر : 2604

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران خبر داد:

خیرین جهادگران بی‌ادعای عرصه فرهنگ هستند

خیرین جهادگران بی‌ادعای عرصه فرهنگ هستند
نخستین جلسه‌ی خیّرین بابل در سال جاری با حضور مدیرکل کتابخانه‌های مازندران تشکیل شد.

اولین جلسه‌ی دیدار با خیّرین فرهنگی و کتابخانه‌ساز بابل به‌سال جاری، طی حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در کتابخانه‌ی شهیدان نجّاریان شهرستان برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، نخستین جلسه‌ی خیّرین بابل در سال جاری، طی حضور سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های استان؛ معاونین و کارشناسان ستادی اداره‌کل کتابخانه‌ها، جمعی از خیّرین شهرستانی، رئیس اداره‌ی کتابخانه‌های شهرستان بابل،  به‌منظور تعیین تکلیف بازگشایی کتابخانه‌ی امامزاده یحییٰ(ع) شهرستان در کتابخانه‌ی شهیدان نجّاریان بابل تشکیل شد.

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران طی این دیدار، ضمن تبریک و گرامیداشت ایّام نوروز، ماه رمضان و سالروز ولادت امام حسن‌مجتبیٰ علیه‌السّلام بیان کرد: علّت تشکیل جلسه‌ی خیّرین، مشخص شدن وضعیت بازگشایی کتابخانه‌ی امامزاده یحییٰ(ع) بابل است که در سال ۱۳۹۲ احداث شد.

وی به فعّالیت انواع کتابخانه‌های تحت‌ِپوشش و مرتبط با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد و گفت: بیشترین کتابخانه‌های عمومی ما در کشور، نهادی بوده و مدیریت تمامی خدمات و عملکردشان با نهاد کتابخانه‌ها است. همپای آنها، کتابخانه‌های مشارکتی و مستقل نیز به ارائه‌ی خدمات مشغول هستند.

مهدیان‌پور با اشاره به تفاوت کتابخانه‌های مستقل و مشارکتی افزود: کتابخانه‌های مستقل از لحاظ مدیریتی بصورت خودمختار عمل می‌کنند و فقط مجوز احداث و بهره‌برداری را از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دریافت می‌نمایند، اما کتابخانه‌های مشارکتی، علاوه‌بر اخذ مجوز از سوی نهاد، در کسب منابع اطلاعاتی، تجهیز برخی باب‌های(کتابخانه‌ها یا مراکز فرهنگی) مرتبط و استفاده از نرم‌افزار کتابخانه‌ای جهت ارائه‌ی خدمات امانت کتاب، از نهاد کتابخانه‌ها، کمک دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: براساس قانون بهره‌برداربودن نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از کتابخانه‌های احداث‌شده، نهاد موظّف به پرداخت هزینه‌های توسعه و احداث کتابخانه‌های مشارکتی و نهادی نیست، بلکه این هزینه‌ها یا اعتبارات مربوط، از سوی خیّرین و مسئولین شهرستانی‌ و استانی تأمین می‌شود؛ لذا بازگشایی و بهره‌برداری از کتابخانه‌ی امامزاده یحییٰ(ع) بابل که مرتبط با سازمان اوقاف و امور خیریّه است، همّت این سازمان و کمک خیّرین را می‌طلبد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان یادآور شد: یکی از وظایف نهاد کتابخانه‌های کشور برای مدیریت کتابخانه‌ها، تأمین نیروی انسانی موردنیاز جهت فعّالیت در کتابخانه‌ها است که این گزینه به‌شکل جذب نیرو از نیروهای مازاد موجود شهرستان، یا صدور فراخوان دعوت به همکاری در صورت کمبود نیرو انجام می‌شود.

گفتنی است مدیرکل کتابخانه‌های مازندران به‌همراه معاونین و همکاران ستادی اداره‌کل کتابخانه‌ها، پیش از این نشست، به‌منظور ایجاد هم‌افزایی و تعاملات متقابل جهت توسعه‌ی کتابخانه‌های شهرستان و اجرای برنامه‌های فرهنگی، با حسن حسن‌نتّاج، نماینده‌ی منتخب مردم شهرستان بابل درون مجلس شورای اسلامی و علی پیرفلک، سرپرست فرمانداری بابل در دفتر این مسئولین دیدار نوروزی داشت و لوح تبریک با امضای دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به نماینده‌ی منتخب اهدا کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.