تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مهر 1400 - 0:28
کد خبر : 947

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران:

بنیاد مسکن در محرومیت‌زدایی نقش بی‌بدیلی دارد

بنیاد مسکن در محرومیت‌زدایی نقش بی‌بدیلی دارد
بنیاد مسكن انقلاب اسلامی در تاریخ 21 فروردین سال 1358 به‌فرمان حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ‌ایران به‌منظور تأمین مسكن محرومان و متولی توسعه و عمران روستاهای كشور و ساخت واحدهای مسكونی شهرها در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ‌ایران تشكیل گردیده است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مازندران نیز برحسب شرح وظایف و مسئولیت‌های محوله خود تاکنون اقدامات ارزنده‌ای را از خود به نمایش گذاشته است که گروه رسانه‌ای «حامی شمال» در گفتگوی اختصاصی خود با مهندس محمد خانی نوذری مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مازندران به تشریح گوشه‌ای از این اقدامات پرداخته است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌عنوان یکی از نهادهای برخاسته از نظام جمهوری اسلامی، در طول فعالیت ۴۲ ساله خود اقدامات مؤثر و ارزشمندی را در روستاها و برای ساکنین محروم آن‌ها انجام داده است و در حال حاضر شاهد به ثمر رسیدن این فعالیت‌ها و تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در محرومیت‌زدایی از روستاها هستیم.

عمران روستایی:

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌عنوان یکی از نهادهای برخاسته از نظام جمهوری اسلامی، در طول فعالیت ۴۲ ساله خود اقدامات مؤثر و ارزشمندی را در روستاها و برای ساکنین محروم آن‌ها انجام داده است و در حال حاضر شاهد به ثمر رسیدن این فعالیت‌ها و تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در محرومیت‌زدایی از روستاها هستیم.

فعالیت‌های عمران روستایی یکی از مهم‌ترین واصلی‌ترین اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌در امر عمران و آبادی روستاهای کشور بشمار می‌رود که باهدف ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها و تأمین عادلانه امکانات و هدایت فیزیکی جهت ارتقای شرایط زیست‌محیطی و بهبود چشم‌انداز آتی نقاط روستایی به انجام می‌رسند.

محمد خانی نوذری مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مازندران در گفتگوی اختصاصی با گروه رسانه‌ای «حامی شمال» بابیان این مطلب گفت: فعالیت‌های عمران روستایی یکی از مهم‌ترین واصلی‌ترین اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌در امر عمران و آبادی روستاهای کشور بشمار می‌رود که باهدف ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها و تأمین عادلانه امکانات و هدایت فیزیکی جهت ارتقای شرایط زیست‌محیطی و بهبود چشم‌انداز آتی نقاط روستایی به انجام می‌رسند، این فعالیت‌ها با اهداف سند چشم‌انداز توسعه ۲۰ ساله کشور که به‌عنوان سند توسعه ملی محسوب می‌گردد نیز هم‌راستا می‌باشند. وی اظهار داشت: در حال حاضر طرح هادی در ۵۲۸ روستای استان مازندران در حال اجرا می‌باشد. خانی نوذری بابیان اینکه تا پایان سال گذشته ۷۸۳ طرح هادی در مازندران موردبازنگری قرارگرفته است افزود: در سال جاری نیز تهیه طرح ۳۰۰ روستا از محل اعتبارات ملی و استانی در دست اقدام می‌باشد. وی در خصوص تهیه و بازنگری طرح‌های هادی استان گفت: تهیه و بازنگری طرح‌های هادی بر اساس اولویت‌ها انجام‌شده و ظرفیت‌های موجود به تفکیک هر شهرستان در دست اقدام می‌باشد. وی اذعان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵۹۶ جلد سند روستایی در بنیاد مسکن استان مازندران صادرشده است.

طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی

وی در خصوص طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی گفت: این طرح از سال ۱۳۷۴ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، باهدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقاء سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستایی آغاز گردید. این مهم توأم با ارائه تسهیلات و زیرساخت‌ها، قابلیت آن را می‌یافت که به ایجاد حس تعلق به مکان، حفظ تراکم جمعیت خانوار، بهبود سیمای بصری و چشم‌انداز روستا، مقاوم‌سازی مسکن و درنتیجه بهسازی زندگی روستایی بینجامد، هرچند با فراز و نشیب‌ها و مشکلات فراوان اداری و اجرایی روبرو بود، لیکن به‌منظور تسریع در روند اجرای بهسازی مسکن روستایی و نیل به اهداف این طرح و با عنایت به کسب تجارب ارزنده و شناسایی نقاط ضعف و کمبود سال‌های گذشته، طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۳۸۴ در هیئت محترم دولت مطرح‌شده و به تصویب رسید. وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون در بخش دریافت تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در استان مازندران ۳۲۱۶ فقره عقد قرارداد صورت گرفته است. وی یادآور شد: با افزایش ۱۰۰ درصدی تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی نسبت به سال گذشته زمینه خوبی جهت استفاده روستائیان خصوصاً افرادی که ساکن روستاهای کم برخوردار و فاقد مسکن یا در مساکن غیر مقاوم ساکن هستند فراهم‌شده است. مهندس خانی نوذری در خصوص مزایای دریافت تسهیلات ساخت مسکن روستایی از سوی بنیاد مسکن گفت: این تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله بدون سپرده‌گذاری می‌باشد و فرصت مناسبی جهت احداث مسکن مقاوم است. وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۳۵ واحد مددجویان تحت پوشش بهزیستی و ۸۰۶ واحد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در قالب طرح احداث مسکن محرومین در حال اجرا می باشد.

مسکن شهری:

وی تصریح کرد: مسکن و ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور بوده و طیف گسترده‌ای از سایر صنایع را برای فعالیت‌های خویش به همراه دارد. اصلاح الگوی ساخت‌وساز، بهره‌برداری و بازیافت مصالح (در پایان عمر ساختمان) از دغدغه‌های مهم کشورها برای توسعه پایدار‌ می‌باشد. بحث مصرف انرژی در ساختمان، از مرحله طراحی ساختمان شروع‌شده و تا مراحل پیاده‌سازی، اجرا، نگهداری و مرحله استفاده و بهره‌برداری از آن ادامه پیدا‌ می‌کند. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران افزود: در این راستا انجام مطالعات و تهیه طرح‌های لازم برای پروژه‌های احداث مسکن کم‌درآمد، تأمین منابع اعتباری اعم از تسهیلات بانکی، آورده متقاضیان و کمک‌هایی که از طرف دولت و حساب ۱۰۰ امام (ره) در بودجه‌های سالیانه پیش‌بینی می‌شود را بر عهده دارد.

با افزایش ۱۰۰ درصدی تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی نسبت به سال گذشته زمینه خوبی جهت استفاده روستائیان خصوصاً افرادی که ساکن روستاهای کم برخوردار و فاقد مسکن یا در مساکن غیر مقاوم ساکن هستند فراهم‌شده است.

وی در مورد عملکرد بنیاد مسکن در طرح اقدام ملی مسکن گفت: با توجه به دستورالعمل‌ها و تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران و راه و شهرسازی استان و همکاری مطلوب بین سازمانی و تلاش بی‌وقفه همکاران این بنیاد در جهت تسریع در پیشبرد هرچه بیشتر پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن پروژه‌های ملی مسکن در حال اجرا می‌باشند. وی اذعان داشت: در حال حاضر حدود ۸۵۹ واحد مسکونی در سطح استان در شهرستان‌های آمل، بابل، بابلسر، ساری، نکا و بهشهر، رامسر، چالوس و قائم‌شهر متناسب با متقاضیان مؤثر در حال اجرا می‌باشد، همچنین به میزان ۲۰۰۰ واحد دیگر برنامه‌ریزی جهت شروع در دست اقدام می‌باشد که در صورت جذب متقاضیان مؤثر و زمین مناسب تا پایان سال اجرائی خواهد شد. وی در خصوص میزان تسهیلات و نحوه ثبت‌نام دریافت مسکن طرح اقدام ملی گفت: میزان تسهیلات این طرح یک میلیارد و پانصد میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی می‌باشد. متقاضیان جهت ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن در سامانه معرفی‌شده نام‌نویسی نموده و پس از بررسی استعلام‌های موردنیاز از سوی راه و شهرسازی و پالایش متقاضیان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در صورت تکمیل بودن مدارک به پروژه مربوطه معرفی‌شده و جهت افتتاح حساب به بانک ارجاع داده می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.