تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 - 20:33
کد خبر : 2245

محمدعلی نوبخت

امروز زمان آینده‌شناسی و آینده سازی است

امروز زمان آینده‌شناسی و آینده سازی است
وقتی در میان مردم می‌روم به‌خوبی می‌فهمم که جامعه خسته و ملول از تعرض سیاست به عرصه‌های دیگر است.

وقتی با جوان امروزی و دانش آموزان و دانشجویان هم‌کلام می‌شوم و از نزدیک مطالب و صحبت‌هایشان را با جان‌ودل گوش می‌دهم به این نکته پی می‌برم که این نسل جامعه‌ای را می‌پسندد که در آن تمامی سپهرهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معرفتی و علمی اجازه داشته باشند که صدای خود را پژواک دهند و به‌جای خود و برای خود سخن بگویند.

آن‌ها دوست دارند که آینده خود را از چنبره یک گرایش خاص و سیاست زدگی برهانند. این نسل دوست دارد که به افق‌های دوردست در عالم علم، دانش، معرفت، عقلانیت و معنویت سفر کند و آینده‌ای پرشکوه‌تر و پرطراوت‌تر و پیشرفت و شکوفایی و توسعه برای خود به ارمغان بیاورند.

آیا نباید امروز ما در بستر تصمیم سازی آینده‌شناسی و آینده سازی کنیم؟ برای این کار باید تمامی عرصه‌های جامعه در روشنایی قرار گیرند تا تصویری از آینده خود ترسیم و با نگاهی آسیب‌شناختی توأم با درمان شناختی به جامعه امروز و جایگاه و منزلت آن توجه و روح زمانه‌ی خودمان را درک و باایمان و آگاهی، اراده، عزم و جزم بتوانیم سازوکارهایی را بی اندیشیم که ما را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب که همان تبیین گزاره مردمی سازی امور در بستر تحقق ایران قوی است، رهنمون کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.