تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 آبان 1400 - 0:52
کد خبر : 1187

سرپرست شرکت گاز مازندران خبر داد:

رایزنی دولت برای واردات گاز از ترکمنستان

رایزنی دولت برای واردات گاز از ترکمنستان
سرپرست شرکت گاز مازندران گفت: دولت به دنبال رایزنی برای واردات گاز از ترکمنستان است که تحقق این موضوع طبیعتاً شرایط بهتری را برای تأمین گاز استان‌های شمالی رقم خواهد زد.

مقدم بیگلریان در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران در آستانه فصل سرما با تأکید بر ضرورت نکات ایمنی در مصرف گاز از سوی مشترکین، اظهار کرد: طبیعتاً هیچ خدمت دهنده‌ای انتظار ندارد که نتیجه خدمتش، حادثه و اتفاق ناگواری برای مصرف‌کننده از خدمات باشد.

وی افزود: هرساله علیرغم تکرار این تذکر، شاهد اتفاقات ناگوار در حوزه استفاده‌کنندگان از گاز طبیعی به‌ویژه در بخش خانگی هستیم.

سرپرست شرکت گاز مازندران، با اشاره به اهمیت مصرف بهینه گاز از سوی مشترکین، خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی در مصرف از دیگر نکات قابل تذکر است که رعایت دمای رفاه یعنی تنظیم وسایل گازسوز روی دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه کمک شایانی به مصرف بهینه خواهد کرد.

این مسئول، ادامه داد: بیش از ۷۳ درصد از مصارف ما مربوط به مصارف خانگی است که از بسیاری از استان‌های کشور بالاتر است، لذا با توجه به اینکه در انتهای شبکه انتقال گاز قرار داریم می‌طلبد که الگوی مصرف به‌طورجدی رعایت شود.

بیگلریان بیان کرد: تاکنون گازرسانی به ۵۹ شهر و دو هزار و ۴۴۷ روستای استان مازندران انجام‌شده است و نرخ بهره‌مندی از گاز در شهرهای استان ۹/۹۹ درصد و در روستاها حدود ۹۵ درصد است.

وی عنوان کرد: از دو هزار و ۹۷۰ روستایی که در استان، قابلیت گازرسانی دارند تا این لحظه حدود دو هزار و ۴۴۷ روستا از نعمت گاز برخوردارند و الباقی نیز در برنامه‌های در دست اجرا و آتی قرار دارند.

سرپرست شرکت گاز مازندران، گفت: ۶۲۵ هزار خانوار شهری و ۴۳۵ هزار خانوار روستایی در حال استفاده از گاز طبیعی هستند و  در حال حاضر بالغ‌بر یک‌میلیون و ۴۱۷ هزار اشتراک خانگی داریم.

این مسئول، افزود: در حال حاضر، ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ اشتراک عمومی، ۱۳ هزار و ۸۰۰ اشتراک خانگی داریم که سهم صنایع عمده یک هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی است؛ همچنین تأمین گاز سه نیروگاه عمده و ۲۳ نیروگاه مقیاس کوچک و ۳۴ شهرک صنعتی  را هم در برنامه کاری داریم.

بیگلریان مطرح کرد: تا انتهای امسال و اوایل سال آتی، کار گازرسانی به شهرستان‌های ساری و میاندورود به‌طور کامل به انجام خواهد رسید و تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز در تلاش هستیم تا گازرسانی به روستاهای دارای قابلیت شهرستان‌های نکا، بهشهر، گلوگاه و هزارجریب‌ها را به اتمام برسانیم.

وی تأکید کرد: به دنبال اجرای پروژه‌های داخلی برای افزایش انتقال گاز از سمت ایستگاه فشار رشت به مازندران در رامسر و در بالادست برای افزایش ظرفیت گاز در خط لوله ۴۲ اینچ دامغان-کیاسر- نکا قبل از فرارسیدن زمستان هستیم.

سرپرست شرکت گاز مازندران، تصریح کرد: دولت به دنبال رایزنی برای واردات گاز از ترکمنستان است که  تحقق این موضوع طبیعتاً شرایط بهتری را برای ما رقم خواهد زد.

این مسئول، گفت: یکی از شروط شرکت گاز در عقد قرارداد با بخش صنعتی، استفاده از سوخت مایع است که با پیگیری‌های انجام‌گرفته، دوگانه‌سوزی تا حدودی صورت گرفته است و اجرای کامل این امر به ما در تأمین گاز در بخش خانگی کمک شایانی خواهد کرد.

بیگلریان اذعان کرد: شرکت ملی گاز طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که در بخش بهینه‌سازی موتورخانه‌ها در راستای مدیریت مصرف انرژی، هزینه کامل عایق‌بندی موتورخانه‌ها را پرداخت می‌کند و لذا مشترکین متقاضی می‌توانند در سامانه https://goc.nigc.ir ثبت‌نام کنند و تاکنون نزدیک به ۵۰۰ متقاضی اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند.

وی متذکر شد: اجرای پروژه در مناطق روستایی به دلیل جاده‌های کم‌عرض و کوهستانی دارای مشکلات خاص خود است و ما درصدد هستیم که از ظرفیت موجود در منتهی الیه جاده‌ها استفاده کنیم و طبیعتاً اگر چنین ظرفیتی وجود نداشته باشد، الزاماً پروژه‌ها جهت اقدامات مضاعف و اخذ مجوزهای لازم برای هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط، با تأخیر به اجرا درخواهد آمد و از سرعت اجرای پروژه‌ کاسته خواهد شد.

سرپرست شرکت گاز مازندران، یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات ما تجدید مناقصات است که برنامه‌های ما را به تأخیر می‌اندازد و هیچ راهی جز برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار نداریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.