تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 فروردین 1402 - 7:36
کد خبر : 2095

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران:

فرهنگ مهارت آموزی نیازمند تحول نظام آموزشی است

فرهنگ مهارت آموزی نیازمند تحول نظام آموزشی است
امروز جامعه با یک چالش بیکاری مواجه است و رفع این معضل نیازمند ایجاد شغل و فرهنگ سازی است.

درویشی گفت: ۹۰میلیارد تومان برای دو سال کاری در سفر هیات دولت به استان مازندران برای اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان دیده شده بود که تاکنون ۱۸میلیارد تومان تخصیص یافت که صرف تجهیز کارگاه های مهارتی استان شد.

حسین درویشی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران در نشست هم اندیشی با حضور خبرنگاران با موضوع نهضت ملی مهارت آموزی در گام دوم انقلاب با بیان اینکه این سازمان ۱۹گروه جامعه هدف را تحت پوشش دارد، اظهار کرد: فعالیت های این سازمان با رویکرد پیشگیری، اصلاح، آینده نگری و آینده پژوهی برنامه ریزی و اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه مشاغلی که در کشور وجود دارد طول عمر بالایی ندارد باید مشاغل نو شناسایی و ایجاد شوند، گفت: تقاضا محور بودن مبنای آموزش فنی و حرفه ای است.

درویشی با بیان اینکه امروز جامعه با یک چالش بیکاری مواجه است و رفع این معضل نیازمند ایجاد شغل و فرهنگ سازی است، افزود: تعامل اداره کل آموزش و پرورش استان با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان از ملزومات ایجاد شغل در جامعه است.بطور کلی برای نهادینه شدن فرهنگ مهارت آموزشی در کشور به تبع آن در استان مازندران نیازمند تحول در نظام آموزشی هستیم.

وی با بیان اینکه فعالیت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای به بازگشت امید به جامعه ختم می شود چراکه باآموزش افرادجویای کار بخش اعظمی از بیکاران صاحب حرفه و شغل می شوند، افزود: تحقق منویات رهبری در حوزه ایجاد اشتغال، مهار تورم، حمایت از تولید داخلی و پویایی اقتصاد مورد توجه این سازمان است.

درویشی با بیان اینکه آموزش مهارت به مشمولان خدمت در پادگان ها از جمله اقدامات ارزشمند برای ایجاد اشتغال در جامعه به شمار می رود، گفت: همچنین مهارت آموزی در مناطق کم برخوردار، معتادین بهبودیافته، زنان سرپرست خانوار، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و زندانیان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از آموزش های این سازمان مهارت بنیان است، ادامه داد: ۱۳مرکز دانش بنیان و ۵مرکز خدمات رشد به اداره کل آموزش فنی و حرفه ای پیوستن تا تحقق شعار تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین را شاهد باشیم.

درویشی از وجود ۲۰مرکز مهارت آموزی با ۲۰۰مربی در استان خبر داد و گفت: همچنین هزار و ۷۲۱ آموزشگاه فعال در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه فرآیند دریافت مجوز از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران در بازه یک تاسه روزه می باشد، افزود: تقریبا ۴۰هزار نفر در سال گذشته از آموزش های فنی و حرفه ای بهره مند شدند.

درویشی با بیان اینکه رصد اشتغال در استان صورت گرفته است، افزود: تعهد آموزشی سال گذشته ۹میلیون و ۲۷۸هزار و ۶۰۲نفر ساعت بوده که باید گفت در سال گذشته به ۱۳ هزار و ۶۰۰ نفر که فرصت شغلی داشتند مهارت آموخته شد، ۱۱ هزار نفر از این تعداد معادل ۷۳درصد با قبولی در آزمون مهارت به صورت کتبی و عملی صاحب کسب و کار شدند.

وی با بیان اینکه مبنای ایجاد اشتغال در تمام مراکز باید آموزش در محیط کار واقعی باشد، تصریح کرد:تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰‌ درصد از آموزش های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش ها به صورت عملی است.

برای تحقق این مهم آموزش‌های مهارت آموزی در مرکز جوار بین کارگاهی در واحدهای صنعتی، تولیدی و همچنین دانشگاه‌های استان باهدف افزایش مهارت و تربیت نیروی انسانی ماهر در دستور کار است.

درویشی با تاکید بر اینکه انتظار می رود اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همانند بهزیستی و کمیته امداد سهمی از تسهیلات اشتغال زایی داشته باشد تا افراد جویای کار مهارت دیده بتوانند با دریافت تسهیلات ارزان قیمت صاحب کسب و کار شوند، خاطرنشان شد: خیرین نیز می توانند برای ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار که از آموزش های فنی و حرفه ای بهره مند شدند با این سازمان همراه شوند.

وی با بیان اینکه ۹۰میلیارد تومان برای دو سال کاری در سفر هیات دولت به استان مازندران برای اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان دیده شده بود که تاکنون ۱۸میلیارد تومان تخصیص یافت که صرف تجهیز کارگاه های مهارتی استان شد، گفت:طی تفاهم نامه ای ۲۰۰نفر از ستاد اجرایی فرمان امام خمینی رحمت الله و ۲۰۰نفر از سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا وام چهار درصد دریافت خواهند کرد.

درویشی با بیان اینکه نقد منصفانه همراه با راهکار را پذیرا هستیم، یادآورشد:حرکت به سمت ارائه آموزش های فناوری های نوین و استفاده از شیوه های نوین آموزشی مانند آموزش های مجازی و شبیه سازها در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران آغاز شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.