تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 - 0:53
کد خبر : 707

صعود تیم سنگ‌نوردی باشگاه کوهنوردی دالخانی به قله علم‌کوه

صعود تیم سنگ‌نوردی باشگاه کوهنوردی دالخانی به قله علم‌کوه
تیم سنگ‌نوردی باشگاه کوهنوردی دالخانی رامسر به‌عنوان اولین تیم مستقل از شهرستان رامسر به قله علم‌کوه صعود کردند.

به گزارش «حامی شمال» گروه سنگ‌نوردی باشگاه کوهنوردی دالخانی رامسر روز ۱۸ و ۱۹ تیرماه سال جاری با سرپرستی مربی محمد ندافیان مسیر گرده آلمانها را به همراه هانیه محمدی و ایرج مرادیان پیمودند.

سرپرست و مربی این گروه معتقد است که این صعود موفقیت‌آمیز، بر اساس برنامه‌ریزی و هماهنگی و تمرینات مداومی که این گروه طی یک سال گذشته داشته است محقق شد.

محمد ندافیان می‌گوید، تیم در این مدت در سایت اسپورت سنگ‌نوردی مارکوه تمرین‌های مناسبی را انجام دادند و به‌واسطه اینکه ۱۵ روز قبل به قله فنی سیاه سنگان صعود داشتیم، به همین دلیل تیم سه نفره ای تشکیل شد تا پس از بررسی شرایط آب و هوایی، کارشناسی مسیر را در دستور کار قراردادیم که درنهایت برنامه سنگ‌نوردی را ۰۸:۰۰ صبح روز پنج‌شنبه ۱۴۰۰/۰۶/۱۸  کلید زدیم.

ندافیان در خصوص آغاز این برنامه توضیح داد: تیم ما با خودروی شخصی ساعت ۰۹:۲۰ از رامسر به سمت کلاردشت رودبارک حرکت می‌کند و سپس جاده شوسه را ادامه می‌دهد تا اینکه ساعت ۱۰:۳۷ دقیقه در قرارگاه ونداربن که ارتفاع آن دو هزار و ۱۹۲ متر مستقر شدند، علاوه بر این پس از صرف چای و غذا، در ساعت ۱۱:۲۴ عازم پناهگاه سرچال می‌شوند.

ندافیان می‌گوید: پس از زمان کوتاهی، ساعت ۱۲:۰۵ به دوراهی کلجاران رسیدیم و در مسیر سرچال قرار گرفتیم، شرایط جوی به‌گونه‌ای بود که از خنکای مه‌آلود سرشار از اکسیژن فضای دل‌انگیز عبور می‌کردیم و هم‌زمان از طبیعت بکر خدا و چشم‌اندازهای طبیعی مسیر بهره‌مند می‌شدیم.

حوالی ساعت ۱۳:۰۳ به کشتی سنگ رسیدیم، از آب چشمه گوارای همیشه جوشان منطقه ذخیره کردیم و پس استراحت کوتاهی به مسیر پیش رو ادامه دادیم، ساعت ۱۴:۰۰ بود که به منطقه کنگلک پایین با ارتفاع دو هزار ۹۹۱ متری رسیدیم.

در ادامه به منطقه کنگلک بالا در ساعت ۱۶:۴۵ در ارتفاع سه هزار ۵۵۰ متری رسیدیم و در ادامه پیمایش ساعت ۱۶:۵۷ دقیقه در پناهگاه سرچال، به ارتفاع ۳ هزار ۷۱۱ متر برای شب مانی مستقر شدیم تا ادامه برنامه را در روز بعد دنبال کنیم.

ندافیان ادامه داد: در پناهگاه با کوهنوردانی که از قبل آنجا حضور داشتند گفت‌وگویی کردیم، به‌طوری‌که پس از کسب اطلاعات محیطی و امکانات موجود در مسیر برنامه از کوهنوردانی که از منطقه علم‌کوه بازمی‌گشتند، تصمیم گرفتیم بررسی دوباره‌ای انجام دهیم.

وی گفت: تصمیم بر این شد با توجه به نداشتن تیم یا نفرات پشتیبان و نبود امکان برگشت از سمت سرچال، ناگزیر به انتخاب مسیر برگشت از طرف دشت حصارچال و تنگ گلو شدیم که این موضوع خود به‌تنهایی چالش جدید برای تیم صعود به همراه داشت، چراکه الزاماً کلیه وسایل و ملزومات مثل آب اضافی، تغذیه، البسه، کیسه‌خواب و سایر تجهیزات و ابزار فنی صعود را در داخل کوله با وزن حدود ۱۲ الی ۱۳ کیلو در تمام ادامه مسیر اعم از صعود فنی و مسیر بازگشت از قله در قالب کوله کوهنوردی به همراه داشتیم که همین موضوع سختی مسیر را دوچندان می‌کرد به‌طوری‌که در مسیرهای عمودی فشار سنگینی به سرشانه‌ها وارد می‌نمود که بااین‌وجود این تصمیم اجتناب‌ناپذیر بود.

 

روز دوم

ساعت ۰۳:۰۰ صبح جمعه ۱۴۰۰/۰۶/۱۹

پس از صرف صبحانه و با آمادگی کامل، ساعت ۰۳:۵۵ پیمایش به سمت گرده را از مسیر سرچال ادامه و پس از گذشتن از مسیر دشوار عبور از تخت سنگ‌های بزرگ و لرزان علم چال با دور زدن میان سه چال ساعت ۰۶:۰۵ به پناهگاه مخروبه نزدیک شانه کوه رسیدیم که چادر برخی از کوهنوردان صعودکننده به دیواره برپا بود.

ادامه سنگ‌نوردی در دامنه شانه کوه و ابتدای مسیر گرده آلمانها در ارتفاع ۴۲۰۰ متر پس از تجهیز شدن به ابزار فنی در ساعت ۰۸:۱۴ صعود فنی را آغاز کردیم.

پس از گذر از تک رکابی اول که (رلهای کارگاهش چندی پیش توسط افراد خودسر کنده‌شده بود) پیمودن مسیر برای افرادی که اولین تجربه‌شان بود را اندازه‌ای سخت کرد.

به هر ترتیب به دورکابی رسیدیم که چند جایی از مسیرش از یخ بسیار خطرناکی پوشیده شده بود، به‌طوری‌که جای هیچ ریسکی نداشت، بنابراین برای حفظ امنیت تمام مراحل با گرفتن کارگاه طبیعی و مصنوعی از چالش‌ها عبور کردیم تا اینکه به قسمت سخت قبل از سنگ سماور رسیدیم.

بااین‌وجود به تلاش همنوردان پرانگیزه از آن‌هم عبور کردیم و حدود ساعت ۱۴:۲۰ در ارتفاع چهار هزار و ۷۲۰ متری به قسمت موسوم به سنگ سماور رسیدیم.

پس از استراحت کوتاه و خوردن غذایی کم و درعین‌حال پرکالری و گرفتن عکس با نماد گرده آلمانها (سنگ سماور) و سنگ اتوبوس به آخرین قسمت تقریباً عمودی رسیدیم که مجدداً به یخ برخوردیم.

ندافیان می‌گوید در این بخش آخرین کارگاه را به‌عنوان سرطناب نصب کردم و اعضای تیم در حمایت طناب و با یومار و امنیت کامل به‌سلامتی از گرده خارج شدیم تا اینکه ساعت ۱۵:۰۰ صعود گرده در ارتفاع ۴۷۹۲ متر به پایان رسید.

مسیر سنگ‌نوردی به‌طرف صعود قله اصلی ادامه پیدا کرد و سرانجام تمام نفرات تیم در سلامت کامل ساعت ۱۵:۴۵ با تواضع و کرنش بر فراز قله علم‌کوه با ارتفاع ۴۸۵۰ متر آرام گرفتند.

پس از تبریک و تبادل انرژی و عکاسی و ثبت خاطرات به همراه استراحت کوتاه و دم کردن و نوشیدن چای تازه، مسیر پایین قله حصارچال را در پیش گرفتیم و حدود ساعت ۱۸:۴۶ عصر جمعه به منطقه زیبا و رؤیایی دشت حصارچال با ارتفاع سه هزار ۷۶۲ متر سیدیم، پس‌ازآنکه استراحتی به زانوهایمان دادیم، ادامه مسیر را آغاز کردیم تا اینکه ساعت ۱۹:۴۰ به تنگ گلو در ارتفاع ۳۲۵۴ متر رسیدیم.

در پایان پیمایش نیز سوار خودرو پاترول شده و ساعت ۲۰:۵۸ در قرارگاه ونداربن به ارتفاع ۲۱۹۲ متر آرام گرفتیم.

باشدکه برای جوانان طالب کوهنوردی حرفه‌ای و فنی راه گشا باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.