تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1402 - 10:10
کد خبر : 2165

مدیرکل بیمه سلامت مازندران خبر داد:

پرداخت ۸۳۰ میلیارد ریال هزینه درمان بیماران خاص مازندران

پرداخت ۸۳۰ میلیارد ریال هزینه درمان بیماران خاص مازندران
دولت سیزدهم برای حمایت مالی از بیماران صعب العلاج با تشکیل صندوق حمایت از این بیماران  تاکنون ۸۳۰ میلیارد ریال برای هزینه درمان بیماران صعب العلاج مازندران پرداخت کرده است.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران با اشاره به تشکیل صندوق بیماران صعب العلاج در دولت سیزدهم برای حمایت مالی از این بیماران گفت‌:‌تاکنون ۸۳۰ میلیارد ریال از اعتبارات این صندوق برای هزینه درمان بیماران مازندران پرداخت شده است.

پنجم مردادماه ۱۴۰۱ هیات دولت در اجرای تکلیف قانونی بند “ن” تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و با توجه به ضرورت تسریع در توسعه محافظت مالی از بیماران خاص و صعب‌العلاج، اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج را به تصویب رساند.

دولت سیزدهم این تصمیم را در راستای ایجاد وحدت رویه و انسجام در منابع مالی و خدمات برای گسترش پوشش هزینه بیماران یاد شده و ایجاد عدالت در دسترسی و بهره‌مندی از خدمات درمانی اجرایی کرده است.

موضوع فعالیت صندوق یادشده فراهم‌کردن امکان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه برای مشمولان از طریق بانک‌های عامل، فراهم‌آوردن زمینه تامین مالی بهینه داروها، تجهیزات پزشکی، کالاها و خدمات سلامت محور مرتبط با بیماری خاص و صعب‌العلاج مشتمل بر خدمات ارتقای سلامت، خدمات پیشگیرانه، خدمات تشخیصی و درمانی، خدمات بازتوانی و توانبخشی و مراقبت‌های دوره‌ای و تسکینی، خدمات پرستاری و درمان در منزل آنان و نظایر آن که فهرست آن به تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید، با استفاده از پایگاه اطلاعات و به منظور بهبود محافظت مالی برای مشمولان در قبال بخشی از هزینه‌های سلامت است.

منابع اطلاعاتی حوزه بهداشت و درمان مازندران، ‌تعداد بیماران خاص، ‌صعب العلاج و نادر این استان را بیشتر از ۳۰ هزار نفر پیش بینی می کنند که ۱۰ هزار نفر از این افراد در سامانه شهروندی بیمه سلامت ثبت نام کردند و حدود ۷۵ درصد این بیماران نشان دار شدند یعنی اینکه مدارک پزشکی آنها تایید و به صورت سیستمی تسویه هزینه های آنها صورت می گیرد. سابقه تاسیس و فعالیت صندوق حمایت از بیماران خاص، ‌صعب العلاج و نادر به دولت سیزدهم بر می گردد پارسال با اختصاص بودجه پنج هزار میلیارد تومانی، صندوق بیماران خاص، صعب‌العلاج و نادر را راه اندازی کرد تا بتواند بخشی از دغدغه این بیماران را از طریق حمایت‌های دولتی برطرف کند که هم اکنون این اقدام در مازندران اجرایی شده و رضایت بخش بوده است.

محمدرضا میرزایی افزود: در این مدت تاکنون به پرونده پزشکی چهار هزار بیمار خاص و صعب العلاج مازندران رسیدگی شد و با تایید هزینه های صر ف شده ۳۰۰ میلیارد ریال بابت اسناد درمانی ارائه شده از سوی آنها از طریق این صندوق پرداخت شد.

وی ادامه داد :‌ همچنین ۵۳۰ میلیارد ریال بابت ۱۰ هزار بیمار خاص مازندران ثبت شده در سامانه هزینه های درمانی پرداخت شد.

مدیر کل بیمه سلامت مازندران اعلام کرد: از آبان پارسال صندوق حمایت از بیماران خاص، صعب‌العلاج و نادر در کشور با هدف حمایت این نوع بیماران راه اندازی شد و فعالیت خود را آغاز کرده است. وی استفاده و بهره مندی بیماران از خدمات این صندوق را منوط به ثبت نام و بارگذاری مدارک بیماری مورد تایید پزشک و کارشناسان بیمه سلامت در سامانه” شهروندی‌ بیمه سلامت”‌ عنوان کرد و ادامه داد :‌برای این منظور افرادی که به این نوع بیماری ها مبتلا هستند می بایست به دفاتر پیشخوان دولت و نیز ادارات و نمایندگی های بیمه سلامت در شهرستان ها مراجعه کنند و مدارک خود را تحویل تا ثبت نام آنها در سامانه مورد نظر انجام شود. مدیرکل بیمه سلامت مازندران با اشاره به نبود اطلاعات جامع در خصوص تعداد بیماران خاص، ‌صعب العلاج و نادر استان گفت:‌ پیش بینی می شود حدود ۳۰ هزار بیمار خاص و صعب العلاج در این استان زندگی کنند که ۱۰ هزار نفر در سامانه شهروندی بیمه سلامت ثبت نام کردند و در حال حاضر از خدمات این صندوق حمایتی دولت برخودار هستند.

وی ادامه داد :‌ از مجموع بیمارانی که مراحل ثبت نام خود را انجام دادند حدود ۷۵ درصد نشان دار شدند و این نشان دار شدن یعنی اینکه این افراد سیستم آنها را می شناسد و با مراجعه به مرکز دولتی صد درصد و در مراکز خصوصی ۸۰ درصد هزینه های درمان آنها پرداخت می شود. در حال حاضر هزینه های درمان پنج بیمار خاص شامل ام اس، تالاسمی، هموفیلی، پیوند کلیه و دیالیز و ۱۰۷ گروه بیماری صعب العلاج از این صندوق پرداخت می شود.

میرزایی ارائه خدمات این صندوق را محدود به بیماران نشان دار ندانست و گفت :‌ حتی به بیمارانی که موفق به ثبت نام در سامانه شهروندی بیمه سلامت نشدند زیر چتر حمایت های این صندوق قرار دارند. وی افزود: به همین منظور بیماران خاص، ‌صعب العلاج و نادر که در لیست بیماران مورد حمایت این صندوق قراردارند با تحویل مدارک پزشکی هزینه های پرداختی آنها به حسابشان واریز شد. مدیر کل بیمه سلامت مازندران از مابقی افرادی که به این نوع بیماری مبتلا هستند خواست تا برای بارگذاری مدارک پزشکی و ثبت نام در سامانه شهروندی بیمه سلامت اقدام کنند تا بتوانند در از این خدمات دولت برای رفع بخشی از مشکلات ناشی از بیماری بهره مند شوند./ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.