تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1400 - 0:44
کد خبر : 931

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران:

واکسن یکی از استراتژی‌های برون‌رفت از پاندمی کرونا

واکسن یکی از استراتژی‌های برون‌رفت از پاندمی کرونا
در مازندران بیش از ۲ میلیون واکسن کرونا به جمعیت تحت پوشش تزریق‌شده است.

واکسیناسیون در استان مازندران شتاب خوبی گرفته است. افزایش تعداد مراکز تجمیعی از یک‌سو و وجود انواع واکسن‌های داخلی و خارجی از سوی دیگر باعث شده‌اند تا روند واکسیناسیون جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران با سرعت قابل قبولی انجام شود. آمارهای موجود حکایت از آن دارند که اکنون مازندران در میان استان‌های پیش رو در امر واکسیناسیون محسوب می‌شود.

برخلاف ماه‌های گذشته که کمبود واکسن وضعیت واکسیناسیون را با مشکلاتی روبرو کرده بود، تدابیر اتخاذشده از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی باعث شده تا چرخ واکسیناسیون این روزها روان‌تر به حرکت درآید. اکنون بنا بر آمارهای موجود طی هفته گذشته تعداد افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده بودند در استان مازندران به مرز دو میلیون نفر رسید.

واکسیناسیون مازندران در مرز دو میلیون نفر

دکتر قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، وضعیت واکسیناسیون در استان مازندران در توزیع اخیر را رو به افزایش دانسته و گفت: تقریباً کل واکسن‌هایی که تزریق‌شده یک‌میلیون و هشتصد دوز بوده که این رقم غیر از شهر بابل می‌باشد و با احتساب شهر بابل این رقم به دو میلیون دوز رسیده است. وی ادامه داد: جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نوبت اول یک‌میلیون و ۱۴۴ هزار و ۹۴۹ نفر واکسن دریافت کرده‌اند و تقریباً ۶۵۰ هزار نفر هر ۲ دو نوبت را تزریق کردند. با توجه به این آمارها ۵۴ درصد در مازندران نوبت اول و ۳۲ درصد نوبت دوم را بدون احتساب شهر بابل واکسن دریافت کرده‌اند. درپوشش اول در هر دو نوبت در سطح کشور جزو استان‌های مطرح هستیم. بنا بر اظهارات دکتر اویس، در استان مازندران، ازنظر گروه‌های سنی در افراد بالای ۵۰ سال با ۶۳۸۹۱۳ نفر بیشترین تزریق را داشته‌ایم. همچنین ۵۰۶۲۴۵ نفر زیر پنجاه سال دریافت واکسن داشته‌اند.  به گفته دکتر اویس، افرادی که موفق به تزریق هر دو نوبت شده‌اند ۴۸۷۸۰۲ نفر بالای پنجاه سال و ۱۶۲۷۷۳ نفر زیر پنجاه سال هستند.

تزریق واکسن به گروه‌های اولویت‌دار

وی در ادامه گفت: در خصوص گروه‌های اولویت‌دار بعد از گروه‌های سنی بالای شصت سال نیز واکسیناسیون شروع شد. مشاغل هم به‌مرور ازنظر اولویت مشخص که تقریباً بیش از پنجاه شغل تزریق صورت گرفت و حتی اگر تعداد افراد در مشاغل زیاد بود، تیم‌های سیار به محل اعزام و تزریق را انجام می‌دادند.

واکسیناسیون طلاب و دانشجویان

وی افزود: اخیراً تزریق واکسن طلاب و دانشجویان هم آغاز که با استقبال خوبی از طرف آن‌ها مواجه شدیم. دانشگاه سما شهر ساری، مرکز واکسیناسیون طلاب و دانشجویان شد و دانشجویانی که به علت عدم حضور در دانشگاه به شهرهای خود برگشتند باکارت دانشجوی فعال و کارت ملی به مراکز درمانی معرفی و واکسیناسیون آن‌ها انجام شد.

واکسینه شدن ۹ درصد معلمان

دکتر اویس گفت: معلمان و پرسنل آموزش‌وپرورش مازندران بیش از ۹۰ درصد هر دو نوبت واکسن را دریافت کردند و کسانی که تاکنون واکسن دریافت نکردن به‌احتمال‌زیاد بیمار بوده و یا در گروه‌های سنی اعلام‌شده از طرف وزارت بهداشت واکسن‌های خود را دریافت کرده‌اند.

دانش آموزان به‌زودی واکسینه می‌شوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه گفت: در حال حاضر در انتظار واکسیناسیون دانش آموزان هستیم که به‌محض ورود واکسن مورداطمینان که ظاهراً به کشور واردشده ولی هنوز به استان تحویل داده نشده، به گروه‌های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق خواهد شد.

بعد از ورود واکسن مورداطمینان برای تزریق دانش آموزان به علت آمار بالای این قشر از جامعه استان با اولویت مقاطع بالاتر، با هماهنگی‌های لازم مدارسی را جهت تزریق واکسن اعلام خواهیم کرد که انجام واکسیناسیون دانش آموزان عزیز هم به‌راحتی صورت گیرد.

پیش‌بینی می‌شود والدینی که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند در همان مدارس همراه فرزندان خود تزریق را انجام دهند.

افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون

وی دراین‌باره گفت: در حال حاضر سپاه و ارتش و هلال‌احمر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای تزریق واکسن پای‌کار هستند و بالاترین مراکز تجمیعی که در حال حاضر بیش از ۶۰ مرکز نسبت به جمعیت در سطح کشور متعلق به استان مازندران است.

استقبال خوب مردم از تزریق واکن

به گفته دکتر اویس، در حال حاضر استقبال مردم نسبت به تزریق واکسن روند خوبی را دنبال می‌کند. در شروع واکسیناسیون در استان به علت اولویت گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال و بیماران خاص گزارش عوارض شدید داشتیم که همگی در کمیته دانشگاهی بررسی‌شده و بیشتر هم‌زمانی برخی از عوارض بیماری‌های سنین بالا و بیماری‌های خاص با تزریق واکسن مطرح بوده و ارتباط قطعی کشف نشد. برخی از گزارشات نیز شایعه بوده و صحت نداشته و در مقطع کنونی شایعات کاهش‌یافته و استقبال مردم هرروز بیشتر می‌شود.

تأمین تیم‌های سیار واکسیناسیون

وی در ادامه گفت: با تیم‌های سیار هماهنگی‌های لازم صورت گرفته برای افرادی که نمی‌توانند به مراکز مراجعه کنند به درب خانه‌های آن‌ها رفته و حتی با گروه‌های جهادی برای تزریق در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

تأییدیه سازمان بهداشت جهانی برای همه واکسن‌های تزریقی

وی گفت: طبق مطالعات صورت گرفته تمام واکسن‌هایی که در کشور ما وجود دارد و تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را دارا می‌باشد موجب کاهش مرگ‌ومیر می‌شود و در کنار آن کاهش ۸ برابری ابتلا به کرونا را مطرح می‌کند، البته در کنار تزریق واکسن باید تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی

دکتر اویس افزود: برای اینکه بتوانیم کاهش ابتلا به بیماری کرونا را در سطح کشور داشته باشیم پس از تزریق واکسن و رعایت تمام پروتکل‌ها مثل زدن ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، کنترل مرزهای کشور جهت ورود و افراد بیمار به داخل کشور و… می‌توانیم در آینده نزدیک امیدوار به کنترل این بیماری و عدم موج‌های بعدی را در سطح کشور داشته باشیم. ممکن است سوش ویروس شایع در استان نیز به‌واسطه انتقال بین افراد ناشی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دورهمی ها، تجمعات دچار جهش‌های جدید شده و با موج جدیدی از انتشار و خدا ناخواسته مرگ‌ومیر مواجه شویم. مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران از پیشتازی این استان در واکسیناسیون علیه کرونا بین همه استان‌ها خبر می‌دهند و می‌گویند پوشش واکسیناسیون استان در جمعیت بالای ۱۸ با پوشش ۶۲٪ از رتبه خوبی در کشور با میانگین ۵۲ ٪ برخوردار است. مشاهدات میدانی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون در مرکز مازندران و همچنین پیگیری از روند تزریق واکسن در سایر شهرهای استان نشان می‌دهد که سرعت واکسیناسیون در استان افزایش‌یافته است. بیشتر شدن رفت‌وآمد متقاضیان از گروه‌های سنی مختلف به مراکز تجمیعی واکسیناسیون ساری این افزایش سرعت را نشان می‌دهد. درمجموع بررسی شرایط موجود نشان می‌دهد که روند واکسیناسیون در مازندران طی یک هفته اخیر مطلوب‌تر از گذشته شده و ایمنی کرونایی در این استان که تا چند هفته پیش شرایط فوق بحرانی کرونایی را تجربه می‌کرد و از ۲۲ مرداد در سراشیبی آمارهای کرونایی قرار گرفت، در حال افزایش است.

چگونه ثبت‌نام کنیم؟

از روز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، سامانه تحت عنوان سامانه ثبت‌نام واکسن کرونا توسط ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت راه‌اندازی شده است تا به کمک این سامانه، واکسیناسیون کرونا به‌طور جامع در کشور انجام شود. توجه داشته باشید که ثبت‌نام در این سامانه کاملاً رایگان است و پرداخت هرگونه وجهی در هنگام ثبت‌نام واکسن کرونا، توصیه نمی‌شود. سامانه ثبت‌نام واکسن کرونا یک سامانه جامع بوده و همه مردم کشور با در دست داشتن اطلاعات هویتی خود باید در سامانه ثبت‌نام کنند. پس از جمع‌آوری اطلاعات افراد، زمان‌بندی واکسیناسیون کرونا به اطلاع همه خواهد رسید که این موضوع می‌تواند بر اساس اولویت‌بندی‌های وزارت بهداشت تعیین شود.

ورود به سامانه ثبت‌نام واکسن کرونا

برای ورود به سامانه ثبت‌نام واکسن کرونا لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- ابتدا وارد سایت https://salamat.gov.ir شوید.

۲- حال بر روی گزینه «ثبت‌نام واکسن کرونا» کلیک نمایید.

۳- اگر نمی‌توانید وارد آدرس بالا شوید، از طریق موتور جستجوی گوگل، عبارت «ورود به سامانه ثبت‌نام واکسن کرونا» را جستجو نمایید و به شکل زیر وارد سامانه شوید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید امکانات مربوط به واکسن کرونا در این صفحه قابل‌مشاهده است.

شرایط ثبت‌نام واکسن کرونا

قبل از اینکه به مراحل ثبت‌نام واکسن کرونا بپردازیم، لازم است ابتدا شرایط ثبت‌نام واکسن کرونا را باهم مرور کنیم. درست است که همه افراد می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام نمایند و اطلاعات خود را اظهار نمایند، اما به‌طور حتم اولویت‌بندی خاصی برای واکسیناسیون عمومی مردم توسط وزارت بهداشت در نظر گرفته‌شده است و گروه‌های پرخطر مانند کادر درمان، پزشکان و پرستاران، افراد مسن و دارای بیماری‌های خاص و … در اولویت دریافت واکسن کرونا هستند. بااین‌حال محدودیتی برای ثبت‌نام واکسن کرونا وجود ندارد و شما می‌توانید در نوبت دریافت واکسن قرار بگیرید.

نحوه ثبت‌نام واکسن کرونا از طریق سایت

جهت ثبت‌نام واکسن کرونا باید ابتدا وارد سامانه شوید و گزینه ثبت‌نام را کلیک کنید. البته توجه کنید که به‌منظور نوبت‌دهی و اولویت‌بندی همه مردم، پیامکی تحت عنوان زمان‌بندی ورود شما به سامانه و دریافت واکسن کرونا فرستاده خواهد شد.

-به همه جامعه‌ی هدف برای واکسیناسیون کرونا، پیامک داده خواهد شد و زمان‌بندی دریافت واکسن اعلام خواهد شد.

-طبق اعلام وزارت بهداشت، پیش‌بینی‌شده است که ۵/۱ میلیارد پیامک برای این فراخوان گسترده نیاز است.

-هرکسی که در این زمان‌بندی، واکسن دریافت کند و آن واکسن دومرحله‌ای باشد، نوبت دوم واکسن خود را ۴ هفته بعد دریافت خواهد کرد.

-برای انجام واکسیناسیون کرونا، نیاز به پرداخت هیچ‌گونه وجهی نیست و این کار به‌طور کاملاً رایگان انجام خواهد شد.

-هرگونه مراجعه حضوری به پایگاه‌های سلامت برای اخذ نوبت واکسیناسیون کرونا ممنوع است و همه مراحل به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

-تنها نشانی معتبر برای ثبت‌نام واکسن کرونا salamat.gov.ir است.

واکسن کرونا بزنیم یا نزنیم؟

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت درباره چرایی لزوم تزریق واکسن کرونا در شرایط پاندمی توضیح داد و گفت: مردم به‌نظام سلامت اعتماد کنند و اگر واکسنی در اختیارشان قرار می‌گیرد، آن‌هم در شرایطی که واقعاً واکسن در دنیا کم است و کشور با بسیج تمام امکاناتش تلاش می‌کند که واکسن را وارد کند، حتماً از این فرصت استفاده کرده و خود را ایمن کنند. مسئله اساسی درباره واکسن این است که نظام توزیع واکسن در کشور، تحت اِشراف سازمان غذا و دارو به‌عنوان نهاد مسئول است؛ بنابراین اسناد و مستندات مرتبط با ایمنی و اثربخشی‌ هر واکسن قبل از اینکه در جریان و مسیر توزیع عمومی قرار گیرد، از سوی سازمان غذا و دارو و نهادهای مرتبط بررسی‌شده و سپس از سوی کمیسیونی که مسئول این کار است، اجازه ورودش به سیستم دارویی کشور داده می‌شود. در این مراحل مسئله ایمنی و اثربخشی این واکسن‌ها کاملاً بررسی می‌شود.

چرا منفعت تزریق واکسن بیشتر است؟

درهرحال قطعاً و بافاصله، منفعت تزریق این واکسن‌ها برای افراد بیش از ضررش است. درعین‌حال باید توجه کرد که موضوع عوارض دارویی یا واکسن، یک موضوع جدید نیست، بلکه این مسئله درباره بسیاری از داروها و واکسن‌ها از قبل هم وجود داشته است، اما ازآنجایی‌که در آن زمان واکسیناسیون جمعی انجام می‌شده، نگرانی عمومی و اطلاع‌رسانی عمومی مانند شرایط پاندمی کووید-۱۹ نبوده و حساسیت اجتماعی نسبت به آن‌ها وجود نداشته، این مسئله خیلی موردتوجه قرار نمی‌گرفته، اما اکنون به آن توجه شده است. بنابراین منطقی‌ترین کار برای همه افراد این است که به‌محض اینکه واکسن در دسترسشان قرار گرفت، آن را تزریق کنند. ریسک ناشی از تزریق واکسن که از آن صحبت می‌شود، ریسک بسیار پایینی است و مانند ریسکی است که افراد در زندگی روزمره با آن مواجه‌اند. به‌هرحال رانندگی معمولی هم در یک جاده ریسک دارد، اما این‌طور نیست که افراد بگویند ازآنجایی‌که رانندگی ریسک دارد، ما سفر نمی‌رویم؛ بنابراین ازنظر سازمان‌های تأییدکننده که اجازه توزیع عمومی این واکسن‌ها را در کشور می‌دهند، ریسک تزریق واکسن کرونا، ریسک حداقلی و قابل‌قبول است و بر همین اساس اجازه دادند که این واکسن وارد سیستم دارویی کشور شود.

تنها راه پایان پاندمی قرن

گاهی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به نحوی درباره این ریسک‌ها صحبت شده که افراد نگران شدند. البته مردم هم حق‌دارند نگران شوند، اما مطمئناً عاقلانه‌ترین کار این است که مردم به توصیه‌های کارشناسان امور سلامت که این موارد را با دقت زیادی بررسی کرده و بعد اجازه تزریق واکسن را می‌دهند، گوش‌داده و زمانی که واکسن در دسترسشان قرار گرفت، آن را تزریق کنند. باید توجه کرد که تنها راه پایان این پاندمی و نجات جان بسیاری از انسان‌ها تزریق واکسن است. گرچه که ممکن است که این واکسن ریسک هم داشته باشد، اما این ریسک بسیار کم است تا حدی که قابل‌چشم‌پوشی است.

ترس و امتناع از واکسن؛ پدیده‌ای جهانی

هنوز نمی‌توان دراین‌باره نظر قطعی داد، بلکه ابتدا باید واکسیناسیون کشورها تکمیل شود تا ببینیم که چه درصدی در چه جمعیتی واکسن را دریافت کرده‌اند. البته بحث امتناع یا ترس از واکسیناسیون در بسیاری از کشورها از قبل وجود داشته است. خوشبختانه تاکنون در ایران خیلی با این پدیده مواجه نبودیم، اما در سال‌های اخیر به دلیل برخی تبلیغات سوء و رویکردهای غیرعلمی و بعضاً شبه‌علمی در زمینه واکسیناسیون، آن‌هم بدون اینکه مستند علمی دقیقی در دسترس باشد، برخی افراد مردم را از واکسیناسیون ترساندند و در دوره کووید-۱۹ هم این موضوع تشدید شده است؛ بنابراین این موضوع یک پدیده جهانی است و یکی از نکات مثبت ما این بوده که در ایران کمتر با این پدیده جهانی مواجه بودیم. بر همین اساس هم در ایران موفق شدیم بیماری‌هایی مانند فلج اطفال را ریشه‌کن کنیم. در حال حاضر می‌بینیم که ابتلا به بیماری فلج اطفال در بین ایرانیان اتفاق نمی‌افتد که به دلیل اجرای برنامه‌های واکسیناسیون است. این در حالی است که در دوره‌ای در کشور فلج اطفال بیماری مهمی به شمار می‌رفت.  بنابراین وظیفه عمومی است که به مردم اطلاع‌رسانی کرده و به آن‌ها اطمینان دهیم که ریسک واکسیناسیون بسیار پایین است. به‌هرحال یک داروی معمولی هم در تعداد معدودی از افراد ممکن است منجر به بروز واکنش‌هایی، حتی واکنش‌های خطرناک شود. حال این مسئله در واکسن مقداری بارزتر خودش را نشان می‌دهد؛ زیرا واکسن به تعداد بسیار زیادی از افراد تزریق می‌شود و این عدد خودبه‌خود خودش را نشان می‌دهد. ازاین‌جهت عوارض واکسن مقداری ظاهر ترسناک‌تری پیدا می‌کند، اما درواقع وقتی محاسبات را دقیق انجام می‌دهیم و با جزئیات درباره آن‌ها بحث می‌کنیم، متوجه می‌شویم که ریسک آن‌قدر که احساس می‌شود، بزرگ نیست.

آیا تزریق واکسن کرونا در مردان، موجب کاهش قدرت باروری می‌شود؟

تاکنون هیچ مطالعه و شواهدی مبنی بر اینکه واکسن کرونا منجر به کاهش قدرت باروری در مردان می‌شود ارائه نشده و اساس علمی ندارد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.