تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 دی 1402 - 1:06
کد خبر : 2518

شمارش معکوس برای افتتاح کتابخانه روستای دنگسرک نکا

نسیم «عدالت فرهنگی» در «دنگسرک» وزیدن گرفت

نسیم «عدالت فرهنگی» در «دنگسرک» وزیدن گرفت
دولت سیزدهم در آغاز فعالیت خود، محرومیت‌زدایی از چهره روستاها و رشد و توسعه پایدار و متوازن در مناطق مختلف کشور را باهدف برقراری عدالت اجتماعی و فرهنگی و بهره‌مندی عموم مردم از امکانات و منابع موجود در دستور کار قرار داد و به همین منظور فراهم آوردن امکانات و خدمات موردنیاز اهالی این مناطق در اولویت‌های کاری دولتمردان قرارگرفته است.

در همین راستا تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اولویت دولت سیزدهم برای آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی است که بارها از سوی رئیس‌جمهور مورد تأکید قرارگرفته است؛ آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور همواره و به‌ویژه در سفرهای استانی ضمن موافقت با تخصیص اعتبارات و منابع لازم برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اعلام کرده است: بنای ما این است که در استان‌ها کارهای نیمه‌تمام را به سرانجام برسانیم و به‌غیراز بخش مسکن کلنگ زنی نکنیم.

از سوی دیگر مازندران با دارا بودن بیش از سه هزار روستا که بیشتر از نیمی از سه میلیون و ۵۰۰ هزارنفری جمعیت استان در این مناطق ساکن هستند توسعه خدمات در روستاها از سوی دولت موردتوجه است و در همین زمینه اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران برای تکمیل کتابخانه‌های روستایی دست‌به‌کار شده تا از ظرفیت موجود اداری و مردمی برای این منظور استفاده کند.

رونق کتابخوانی در روستاهای مازندران

سکینه خاتون مهدیان پور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران از فعالیت ۱۲۰ کتابخانه عمومی در استان مازندران خبر داد و بیان کرد: از این تعداد ۲۷ کتابخانه در روستاها در حال ارائه‌ی خدمت به مراجعین هستند.

وی بابیان اینکه اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران ۲۷ پروژه کتابخانه روستایی در دست اجرا دارد، افزود: ۴۰ درصد از مردم مازندران در روستاها سکونت دارند و امید است با افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌ها به‌زودی شاهد رونق کتاب و کتابخوانی در روستاهای استان باشیم.

مهدیان پور در خصوص پروژه کتابخانه روستای دنگسرک نکا گفت: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمامی که از سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ کلنگ زنی شده و باوجود گذشت یک دهه از آغاز فعالیت عمرانی آن هنوز تکمیل‌نشده و نارضایتی مردمی را در پی داشته یکی از برنامه‌هایی است که در این نهاد در حال پیگیری است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران از کتابخانه‌ها به‌عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه یادکرد و

اظهار داشت: نیازمند تقویت کتابخانه‌ها به‌ویژه در مناطق روستایی هستیم، در این راستا در حال حاضر ۲۰ پروژه روستایی در مازندران در دستور کار قرار دارد که پروژه‌ی کتابخانه روستای دنگسرک یکی از این پروژه‌هاست که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مهدیان با اشاره به حمایت مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران از این پروژه بیان کرد: با حمایت مدیرکل امور روستایی استانداری و بهره‌گیری از ظرفیت شورای روستا و دهیاری توانستیم سرعت قابل قبولی را به عملیات اجرایی این پروژه بدهیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران خاطرنشان کرد: زمین این کتابخانه توسط خیر محترم جناب آقای عرب به نهاد کتابخانه‌ها اهدا و توسط بسیج سازندگی ساخته‌شده ، در ادامه نیز برای تکمیل و تجهیز این کتابخانه خیرین پای‌کار آمدند، اما اتمام این پروژه نیاز به هم‌افزایی بین دهیاری، شورای روستا و استانداری داشت که با انجام نشست‌های سه‌جانبه بین استانداری مازندران، اداره کل کتابخانه‌ها و دهیاری و شورای دنگسرک مقرر گردید که این پروژه در دهه‌ی فجر سال جاری به بهره‌برداری برسد.

وی در پایان بیان داشت: پروژه کتابخانه روستای دنگسرک نکا به نام مرحوم مجید عرب نوذری نام‌گذاری شده است و هم‌اکنون عملیات محوطه‌سازی آن در حال انجام است.

لازم به ذکر است تجهیزات موردنیاز این کتابخانه به شهرستان نکا ارسال‌شده و تجهیزات باقیمانده نیز به‌زودی خریداری و جهت تجهیز به کتابخانه روستای دنگسرک نکا ارسال خواهد شد.

کتابخانه سیار به مازندران می‌آید

وی همچنین به اختصاص یک دستگاه خودروی سیار کتابخانه‌ای باهدف استقرار در روستاهای بالادست مازندران اشاره کرد و گفت: امید است مازندران نیز از نعمت کتابخانه‌ی سیار بهره‌مند شود.

وی یادآور شد: کتابخانه‌های عمومی عامل مهمی برای پرورش ذهن و گسترش همه‌جانبه علم در سطح عمومی جامعه است ازاین‌رو باید در زمینه مطالعه و کتابخوانی سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت بگیرد تا شاهد دوستی اقشار مختلف به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان با یار مهربان باشیم و این مهم جز با نگاه ویژه خیرین امکان‌پذیر نمی‌باشد.

شمارش معکوس پروژه‌ای ۱۲ ساله

حامد اسماعیلی مسئول دفتر فنی اداره کل کتابخانه‌های مازندران نیز در خصوص پروژه کتابخانه روستای دنگسرک نکا گفت: عملیات اجرایی این پروژه در زمینی به مساحت ۳۰۰ مترمربع با زیربنای ۱۲۰ مترمربع در سال ۱۳۹۰ آغاز و تاکنون ۸۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات تملک استانی و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات خیرین برای این پروژه فرهنگی هزینه شده است.

وی اذعان داشت: پیش‌بینی می‌شود باهمت عالی خیرین منطقه تا پایان دهه‌ی مبارک فجر این پروژه به بهره‌برداری برسد.

اسماعیلی بیان داشت: در حال حاضر این پروژه در مرحله محوطه‌سازی، نصب انشعابات و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی می‌باشد و اعتباری بالغ‌بر ۷۰۰ میلیون تومان بابت تجهیز این کتابخانه موردنیاز است که معاونت مالی درصدد جذب اعتبارات لازم هستند.

مسئولینی که کوتاهی کردند باید پاسخگو باشند

افراسیاب عرب نوذری خیر نیک‌اندیش این پروژه که از اهالی روستای دنگسرک نکا می‌باشد در سخنانی گفت: پس از فوت فرزندم به علت ایست قلبی در سال ۱۳۸۲، به نیت آن مرحوم و به‌رسم یادگار زمینی به مساحت ۳۵۰ مترمربع را جهت احداث کتابخانه به این امر عام‌المنفعه اختصاص دادم.

وی که همسایه دیواربه‌دیوار این کتابخانه در حال ساخت است، عنوان کرد: از سال ۱۳۸۵ پیگیری‌های لازم را جهت اجرای این پروژه انجام دادم و به دلیل دیواربه‌دیوار بودن پروژه با محل سکونتم به‌صورت میدانی نیز بر عملیات اجرایی این پروژه نظارت داشتم، اما متأسفانه به جهت عدم‌حمایت‌های مناسب دولت وقت این پروژه پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نداشت تا جایی که در برهه‌ای از زمان عملیات اجرایی آن به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم متوقف شد.

عرب نوذری از ورود بسیج سازندگی به این پروژه سخن به میان آورد و افزود: با پیگیری‌های بسیج سازندگی پی‌ریزی و سقف این پروژه انجام شد و مجدداً به دلیل مشکلات مالی کار نیمه‌تمام ماند.

وی با اشاره به‌صرف هزینه شخصی ۱۰۰ میلیون تومانی بعد از اتمام کار بسیج سازندگی، خاطرنشان کرد: تکمیل سقف و کارهای دیگر با این مبلغ انجام شد اما همچنان پروژه نیمه‌کاره بود و تا بهره‌برداری فاصله‌ی زیادی داشت.

وی با تشکر از مسئولان متولی این پروژه که با پیگیری‌های مجدانه زمینه افتتاح این پروژه‌ی ۱۲ ساله را فراهم کرده‌اند گفت: در سال ۱۳۸۷ پیشنهاد دریافت وام ۴۰ میلیون تومانی کم‌بهره برای ساخت کتابخانه را ارائه دادم با این پیش‌شرط که خودم اقساطش را پرداخت کنم اما مسئولین وقت با این پیشنهاد موافقت نکردند و این پروژه به درازا کشید، امروز باید مسئولینی که در خصوص این پروژه کوتاهی کردند پاسخگو باشند که چرا با کوتاهی و سنگ‌اندازی بهره‌برداری از این کتابخانه را بیش از یک دهه به تعویق انداخته‌اند.

تحقق عدالت فرهنگی در روستاها

اصغر احمدی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران نیز در گفتگویی بیان داشت: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همچنین ایجاد عدالت در روستاها خصوصاً فرهنگ در کنار اقدامات عمرانی دولت در روستاها نگاه استاندار و اداره کل امور روستایی به سمت فرهنگ کتابخوانی است.

به گفته‌ی وی در همین راستا طی نشست با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران مشخص شد که حدود ۳۸ کتابخانه در سطح روستاهای استان مشغول به فعالیت هستند که بخشی از این کتابخانه‌ها به دلیل وضعیت نابسامان ادارات به‌صورت نیمه‌کاره رهاشده و منجر به این شده است که بخش عمده‌ای از روستاهای این خطه از عدالت اجتماعی حوزه فرهنگ کم‌بهره بمانند.

احمدی بابیان اینکه نگاهمان تقویت بخش فرهنگی علاوه بر نگاه عمرانی بوده و هست، از بازدید از کتابخانه روستای دنگسرک نکا خبر داد و تأکید کرد؛ پس‌ازاین بازدید مقرر شد مابقی هزینه‌ها برای تکمیل این پروژه توسط دهیاری و شورای روستای دنگسرک نکا پرداخت شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران یادآور شد: تلاش داریم که پروژه‌های نیمه‌کاره در حوزه روستا را به سرانجام برسانیم و اعلام کرده‌ایم که بنا بر تشخیص اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در پروژه‌هایی که ضرورت دارد آماده مشارکت هستیم.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.