تاریخ انتشار : دوشنبه 29 شهریور 1400 - 2:43
کد خبر : 723

مرتضی بی‌غم

نحوه ارائه خدمات سازمان آتش‌نشانی

نحوه ارائه خدمات سازمان آتش‌نشانی
سازمان آتش‌نشانی یک سازمان دولتی  است که در ایران زیر نظر شهرداری هر شهر فعالیت می‌کند. این سازمان وظیفه مقابله با آتش  و برخی دیگر از سوانح و حوادث مانند تصادف، امدادرسانی در کوهستان، چاه، آسانسور و... را بر عهده دارد.

در تمام کشورها ازجمله ایران، وظیفه آتش‌نشانی فقط به مبارزه با حریق خلاصه نمی‌شود. سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی ایران، شرح وظایف خود را این‌گونه تعریف کرده است:

*مقابله با هرگونه آتش‌سوزی

*نجات محبوس شدگان در زیر آوار ساختمان، خودروی تصادفی، آسانسور و…

*مقابله و پیشگیری از سقوط اجسام و درخت از ارتفاع و احتمال خطر برای شهروندان

*نجات سقوط‌کنندگان در چاه، کانال آب، رودخانه، سد، استخر و…

*مقابله با حیوانات وحشی و موذی

*نجات مصدومین حوادث چرخ‌گوشت، حلقه‌های فلزی، تسمه‌نقاله، دستگاه‌های برش و کارخانه‌ای

*کلیه موارد دیگری که در آن جان و مال شهروندان در معرض خطر می‌باشد.

*پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در کلیه تصرفات شهری

*مقابله با حوادث مواد شیمیایی خطرناک (هزمت HAZMAT)

علاوه بر این، آتش‌نشانی وظایف جنبی دیگری نیز دارد که تعیین صلاحیت و ایمنی برخی شرکت‌ها، افراد و ساختمان‌ها از آن جمله است.

ماموریت یک سازمان فلسفه وجودی و چرایی فعالیت آن است. هر سازمانی در پاسخ به یک سری نیاز ایجاد می‌شود و هدف آن رفع آن نیازها می‌باشد بنابراین قبل از هر اقدام باید مشخص شود چه نیازهایی منجر به تشکیل سازمان گردیده است! دراکر می‌گوید طرح این پرسش «فعالیت ما چیست؟» مترادف با پرسش «مأموریت ما چیست؟» است. به عبارتی بیانیه ماموریت  سازمان جمله یا عبارتی است که به‌وسیله آن مقصود یک سازمان از مقصود سازمان مشابه متمایز می‌شود و آن بیان‌کننده علت وجودی یک سازمان است. سازمان‌های آتش‌نشانی برای رسیدن به اهداف خود وظایف و مسئولیت‌هایی را بر عهده خواهند داشت. دراین‌بین از مهم‌ترین مأموریت‌های سازمانی در مدیریت راهبردی آتش‌نشانی می‌توان موارد زیر را نام ببریم.

*امداد و نجات در تصادفات جاده‌ای

* امداد و نجات در آوار و ریزش ساختمان

* امداد و نجات در آسانسور

* امداد و نجات در محبوس شدن افراد

* امداد و نجات در ارتفاع و کوهستان

* امداد و نجات در چاه

* امداد  درگیر کردن انگشتر

* امداد و نجات در مقابل حمله حیوانات وحشی

* نجات‌غریق و جستجوی غرق‌شده‌ها

* امداد در تخلیه آب‌گرفتگی در اثر سیل و…

*امداد و نجات در سیل و زلزله و…

* آموزش ایمنی همگانی

* بررسی علل وقوع حریق و حوادث

*گواهی ایمنی جهت صدور مجوز پایان کار ساختمان‌ها   و…

آموزش‌های برون‌سازمانی

سازمان‌های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تلاش دارد آموزش ایمنی را به خانه‌ها ببرد و معتقد است تنها راه کاهش حوادث افزایش آگاهی مردم و شهروندان می‌باشد لذا سیاست‌گذاری‌های آموزش برون سازمان بر نهادینه شدن فرهنگ ایمنی و تحقق شعار شهر ایمن با مشارکت شهروندان امکان‌پذیر است.

بر اساس مفاد بند ۳ از اهداف سازمان مندرج در اساسنامه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ارائه آموزش‌های لازم در امور آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در سطوح مختلف برای کارکنان سازمان و افراد خارج از سازمان بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده مسئولیت آموزش و تربیت منابع انسانی شاغل در سازمان از بدو استخدام و در طول خدمت کارکنان بر عهده حوزه آموزش و تربیت‌بدنی محول شده است.

اهمیت و ضرورت آموزش منابع انسانی در رأس برنامه‌ریزی و توسعه اهداف سازمانی قرار دارد و از همین طریق با تأمین نیروی آموزش‌دیده و کارآمد دسترسی به اهداف سازمانی سرعت بیشتری خواهد یافت.

با این امید که هر یک از آموزش‌گیرندگان مهارت و توانایی‌های لازم را کسب نموده و قادر به کاربرد مؤثر آموخته‌ها در انجام وظایف محوله و همچنین انتقال مفاهیم مربوطه به دیگران باشند.

در همین راستا و در ادامه فعالیت‌های قبلی درزمینه آموزش‌های کوتاه‌مدت با تلاش بیشتری (صدها ساعت فعالیت کارشناسی) اقدام به تدوین برنامه‌های آموزشی در مقاطع رسمی متوسطه، فوق‌دیپلم و لیسانس شده و برنامه‌های مربوطه به تأیید و تصویب مسئولین مربوطه در وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده و مجوزهای لازم جهت اجرا با محوریت این سازمان صادرشده است.

انواع آموزش در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی:

آموزش‌هایی که در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران ارائه می‌گردد شامل آموزش‌های رسمی با مدارک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (دانشگاه جامع علمی – کاربردی) و آموزش‌وپرورش و همچنین آموزش‌های تخصصی و عمومی در قالب‌های آموزش کارآموزی (بدو استخدام)، ضمن خدمت و آموزش‌های برون‌سازمانی و آتش‌نشان داوطلب می‌باشد.

هدف از آموزش‌های رسمی تأمین نیروی متخصص موردنیاز در داخل و یا خارج از سازمان بر اساس استانداردهای جهانی و متناسب با فناوری روز و منطبق با برنامه‌های آموزشی مراکز آموزش عالی کشور می‌باشد.

این دوره‌ها بلندمدت و در مقاطع کاردانی و کارشناسی بوده و مدارک پایان دوره تحصیلات نیز باارزشی معادل مدارک سایر دانشگاه‌های معتبر صادر می‌گردد.

آموزش‌های ضمن خدمت به‌منظور ارتقاء شغلی کارکنان، تربیت نیروی متخصص کارشناس یا مدیر و تربیت مربی و استاد در امور ایمنی و آتش‌نشانی صورت می‌گیرد.

آموزش‌های عمومی بلندمدت باهدف تربیت نیروی متخصص جهت امور ایمنی و آتش‌نشانی سازمان‌ها و نهادها و صنایع در سطوح مقدماتی و تخصصی و یا آموزش‌های عمومی کوتاه‌مدت باهدف آموزش ایمنی برای شهروندان، مدارس و مراکز آموزشی و … و یا آموزش آتش‌نشان داوطلب صورت می‌پذیرد.

گردآورنده: مرتضی بی‌غم کارشناس ارشد آتش‌نشانی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.