تاریخ انتشار : دوشنبه 20 تیر 1401 - 17:25
کد خبر : 1821

رئیس شوراي هماهنگي سازمان نظام پزشکی مازندران:

عمران حامی

مخالف انحصاری کردن مدیریت پسماندهای عفونی هستیم

مخالف انحصاری کردن مدیریت پسماندهای عفونی هستیم
زباله‌های بیمارستانی جزء آلوده‌ترین و خطرناک‌ترین نوع زباله محسوب می‌شود که اگر در هنگام دفع و از بین بردن آن نکات مهم و شیوه اصولی و مناسب رعایت نشود؛ می‌تواند منجر به انتقال انواع بیماری و ایجاد مشکلات شدیدی شود.

امروزه مدیریت دفع زباله‌های عفونی و بیمارستانی یکی از مهم‌ترین معضلات شهرنشینی است که عدم مدیریت صحیح آن تهدیدی جدی برای سلامت عمومی محسوب می‌شود.

شهرستان ساری با تولید حدود ٨٠٠ کیلوگرم و کل استان مازندران حدود ٢/۵ تن زباله‌ی عفونی در روز (مطب‌های بخش خصوصی) نیازمند یک مدیریت منسجم در این حوزه می‌باشد، زیرا عدم توجه و جدیت در این بخش می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

به جهت شفافیت برخی از حواشی ایجادشده در بحث جمع‌آوری و مدیریت پسماند عفونی شهرستان ساری گفتگویی را با دکتر محمدابراهیمی ساروی رئیس سازمان نظام پزشکی استان مازندران انجام دادیم که مشروح آن به سمع و نظر خوانندگان محترم خواهد رسید.

دکتر محمدابراهیمی ساروی رئیس سازمان نظام پزشکی استان مازندران و شهرستان ساری در ابتدای این گفتگو بیان داشت: بر اساس قانون مدیریت پسماند، پسماندهای پزشکی جزء پسماندهای ویژه به شمار می‌روند و مدیریت اجرای این پسماندها (جمع‌آوری و بی خطرسازی) آن بر عهده تولیدکننده زباله‌های عفونی می‌باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت این موضوع در سال ۱۳۹۷ چند شرکت خصوصی در راستای ارائه‌ی خدمات مدنظر جامعه‌ی پزشکی در خصوص مدیریت پسماندهای عفونی در استان تأسیس شد.

وی افزود: در همان سال شرکت‌های تازه تأسیس با حضور در سازمان نظام پزشکی ساری قراردادی را جهت ارائه‌ی خدمات موردنظر جامعه‌ی هدف (پزشکان) با این سازمان منعقد و متعهد به مدیریت زباله‌های عفونی شهرستان ساری شدند.

ابراهیمی گفت: در حالی این قرارداد به امضا طرفین رسید که تا آن روز هیچ‌کس تجربه‌ای در این خصوص نداشت و قرار بود برای اولین بار این پروسه در استان به اجرا درآید.

وی بابیان اینکه سازمان نظام پزشکی نسبت به موضوع انعقاد قرارداد با شرکت‌های متولی مدیریت پسماندهای عفونی مسئولیتی نداشته (در شرح وظایف سازمان چنین بندی قید نشده است) و تنها به جهت تسهیل امور صنفی همکاران به این حوزه ورود پیداکرده است افزود: در بخشی از شرح وظایف سازمان‌بندی تحت عنوان تسهیل در امور صنفی همکاران وجود دارد که ما با استفاده از این بند قانونی جهت سازمان‌دهی این موضوع مهم وارد میدان شدیم تا سازوکار مناسبی برای مدیریت پسماندهای عفونی تعریف کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی ساری ادامه داد: در ابتدای قرارداد (سال ۱۳۹۷) تعرفه‌ی اعلام‌شده از سوی شرکت‌های طرف قرارداد با سازمان ماهانه مبلغ ۲۰ هزار تومان بود که این مبلغ در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با احتساب تورم موجود و تجربه سال‌های قبل به بیش از ۵ برابر افزایش یافت.

وی اذعان داشت: البته در ابتدای فعالیت این شرکت‌ها، ایراداتی به نحوه‌ی جمع‌آوری، حمل‌ونقل و دفن زباله‌های عفونی وارد بود و به‌نوعی خدمات مطلوبی از سوی شرکت‌های متولی ارائه نمی‌شد.

وی تصریح کرد: باید این نکته را یادآور شوم که بحث نظارت بر انجام کیفی جمع‌آوری و مدیریت امحاء پسماندهای عفونی بر عهده‌ی دانشگاه علوم پزشکی است و وظیفه‌ی سازمان نظام پزشکی تنها ساماندهی بوده و هیچ دخل و تصرفی در اجرای این پروسه نداشته و نداریم.

وی بابیان این مطلب که تعرفه‌ی جمع‌آوری پسماندهای عفونی در سال ۱۳۹۹ مبلغی بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بوده است افزود: در اقدامی عجیب و خارج از عرف سه شرکت طرف قرارداد در سال ۱۴۰۰ به ناگهان این مبلغ را به ۵۰۰ هزار تومان افزایش دادند که باعث تعجب همگان گردید.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: این در حالی است که تعرفه‌ی پزشکی در سال گذشته طی دو مرحله تنها ٢٠ درصد افزایش داشته و افزایش ۵۰۰ درصدی جمع‌آوری پسماندهای عفونی شوک بزرگی به همکارانمان وارد کرد.

وی یادآور شد: با افزایش نامتعارف تعرفه‌های جمع‌آوری پسماندهای عفونی در شهرستان ساری سازمان نظام پزشکی ساری مکاتباتی را با سازمان‌های نظام پزشکی سراسر کشور انجام داد و خواستار اعلام تعرفه‌های جمع‌آوری پسماندهای عفونی در استان‌های دیگر شد که نتیجه‌ی این فراخوان استعلام بسیار تعجب‌برانگیز بود.

رئیس سازمان نظام پزشکی ساری بیان داشت: برای مثال در بخش مطب‌های دندانپزشکی، تعرفه‌ی جمع‌آوری پسماندهای عفونی در استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد) ۱۴۵ هزار تومان، سمنان ۸۸ هزار تومان، اردبیل ۱۰۵ هزار تومان، کرمانشاه ۷۳ هزار تومان، مشهد ۱۱۰ هزار تومان، اراک ۸۵ هزار تومان و همدان ۱۰۰ هزار تومان است و این در حالی است که مبلغ ارائه‌ی این خدمات برای رسته‌ی دندانپزشکی شهرستان ساری ۵۰۰ هزار تومان می‌باشد.

وی اظهار داشت: جالب‌تر زمانی است که شرکت‌های طرف قرارداد با انجام کارشناسی برای خدمات ارائه‌شده از سوی شرکت‌های خود مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را به دست آورده‌اند ولی در عمل مبلغی فراتر از قیمت کارشناسی شده از سوی خود را درخواست می‌کنند.

وی افزود: در آخرین صورت‌جلسه‌ای که با شرکت‌های طرف قرارداد در تاریخ ۱۸/۱۱/۱۴۰۰ تهیه، تنظیم و به امضا رسید، طرفین بر روی قیمت، روش و فرآیند جمع‌آوری و مدیریت پسماندهای عفونی به تفاهم رسیدند ولی متأسفانه شرکت‌های طرف قرارداد به صورتجلسه‌ای که خود ذیل آن را امضا کردند تمکین نکرده و از اجرای آن سرباز زدند.

ابراهیمی گفت: با توجه به اینکه روزانه در شهرستان ساری ۸۰۰ کیلوگرم زباله‌ی عفونی در مطب پزشکان تولید می‌شود نمی‌توانیم به‌راحتی از کنار این موضوع که با سلامت شهروندان ارتباط مستقیم دارد بگذریم و منتظر انجام وظایف شرکتی باشیم که به تعهدات خود پایبند نیست.

وی بابیان اینکه متأسفانه عده‌ای اصرار دارند که مدیریت پسماند عفونی در انحصار افرادی خاص باشد افزود: دیگر دوران واسطه‌گری و لابیگری به پایان رسیده، باید بازار رقابت باز شود تا هرکس که توانمندی ارائه‌ی خدمات در حوزه‌ی مدیریت پسماند عفونی به جامعه‌ی پزشکی را دارند وارد میدان شوند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان ادامه داد: با مصوبه‌ای که به امضا معاون سیاسی امنیتی، معاونت عمرانی و مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران رسید به سازمان نظام پزشکی ساری مجوز فراهم نمودن بسترهای لازم جهت عقد قرارداد با سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری و واگذاری مدیریت پسماند عفونی به این سازمان با راهکارهای پیشنهادی داده شد.

وی اذعان داشت: طبق ماده ۴ اساسنامه سازمان پسماند که به امضا وزیر کشور ممهور است این سازمان صلاحیت انجام مدیریت پسماند عفونی را دارد.

وی اظهار داشت: قبل از انعقاد قرارداد با سازمان مدیریت پسماند، دیداری با دادستان مرکز استان انجام شد و ایشان در جریان اجرای کامل اقدامات انجام‌شده قرار گرفتند و از این طرح استقبال کردند.

وی تصریح کرد: به سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری تا زمان ایجاد سازوکارهای لجستیکی مناسب شش ماه فرصت داده شد (تا پایان شهریورماه)، در این راستا با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به‌عنوان متولی امر نظارت بر اجرای این پروسه تا مهلت تعیین‌شده از امکانات و دستگاه‌های بیمارستان‌های استان بهره‌گیری می‌شود که جا دارد از همراهی دانشگاه علوم پزشکی قدردانی نمود.

ابراهیمی بیان داشت: در حال حاضر زباله‌های عفونی مرکز استان پس از جمع‌آوری توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری به ۹ بیمارستان تعیین‌شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران منتقل و پس از بی‌خطر سازی عملیات دفن بهداشتی آن صورت می‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه‌ی فوق‌الذکر روش در حال اجرا تا تاریخ ۰۱/۰۷/۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت و سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری موظف است تا تاریخ یادشده دستگاه زباله‌سوز خود را برای اجرای این طرح نصب و راه‌اندازی نماید.

وی یادآور شد: باید در فرآیند مدیریت پسماندهای عفونی رقابت ایجاد نماییم تا شاهد ارائه‌ی خدمات باکیفیت در این بخش باشیم.

وی بابیان اینکه بازار بی رقابت دچار آفاتی چون فساد، عدم ارائه‌ی خدمات باکیفیت، تعرفه گذاری نامناسب و … می‌شود افزود: قصد داریم با ایجاد فضایی شفاف و عاری از هرگونه لابی‌گری بستری رقابتی در بخش مدیریت پسماندهای عفونی برای شرکت‌هایی که توان ارائه‌ی این خدمات را دارند ایجاد نماییم.

رئیس سازمان نظام پزشکی ساری بیان داشت: سازمان نظام پزشکی ساری درصدد است با تأسیس شرکتی تخصصی در حوزه مدیریت پسماندهای عفونی ورود پیدا کند و در فضایی شفاف با دیگر شرکت‌های متقاضی انجام این خدمات به رقابت بپردازد.

وی افزود: ۷۰۰ نفر از همکارانمان در مرکز استان به دلیل ارائه‌ی خدمات نامطلوب شرکت‌های متولی مدیریت پسماندهای عفونی از این شرکت‌ها شکایت کردند که پرونده آنان به اداره کل تعزیرات حکومتی استان ارسال‌شده است.

دکتر محمدابراهیمی ساروی رئیس سازمان نظام پزشکی استان مازندران و شهرستان ساری در پایان سخنانش گفت:

از دستگاه‌های ذی‌ربط همچون استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، محیط‌زیست درخواست داریم که در این مسیر همراه باشند تا بتوانیم سایت جمع‌آوری و بی خطرسازی زباله‌های عفونی را در شهرستان ساری راه‌اندازی نماییم و از خروج زباله‌های عفونی از شهرستان که امکان نظارت را از بین می‌برد، جلوگیری شود، یقیناً با نظارت و مدیریت و اجرای صحیح این پروسه امکان حل این مشکل می‌باشد، باید از مسائل حاشیه‌ای پرهیز کرد و فضایی رقابتی و سالم را ایجاد نمود.

لازم به ذکر است سازمان نظام پزشکی استان مازندران دارای ۱۴ هزار عضو می‌باشد که ۳ هزار عضو مربوط به شهرستان ساری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.