تاریخ انتشار : شنبه 1 آبان 1400 - 3:40
کد خبر : 1113

دبیر دوازدهمین سوگواره تعزیه مازندران:

بی‌مهری مسئولین شهرستان آمل به دوازدهمین سوگواره تعزیه

بی‌مهری مسئولین شهرستان آمل به دوازدهمین سوگواره تعزیه
باگذشت بیش از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز جایگاه هنر فاخر ملی و مذهبی تعزیه در دستگاه فرهنگ و هنر کشور مشخص نیست.

علی عظیمی نویسنده، محقق، پژوهشگر و تحصیل‌کرده هنرهای آیینی در گفتگو با گروه رسانه‌ای «حامی شمال» بابیان این مطلب افزود: متأسفانه با سبقه ی تاریخی تعزیه در کشور و حضور هنرمندان و گروه‌های متعدد فعال در این عرصه بسیاری از اتفاقات در بخش تعزیه و شبیه‌خوانی به‌صورت خودجوش و مردمی به اجرا درمی‌آید و فعالان این هنر فاخر ملی و مذهبی سال‌هاست که در مظلومیت مشغول فعالیت هستند.

وی بابیان اینکه از دیرباز مردم همیشه حامی و پشتیبان هنر تعزیه بوده‌اند اظهار داشت: وجود موقوفات متعدد با نیت برگزاری تعزیه در کشور به‌ویژه در استان مازندران نشان از عشق و ارادت مردم به خاندان اهل‌البیت (ع) وزنده نگه‌داشتن این هنر فاخر بوده است.

عظیمی افزود: متأسفانه در حوزه حرفه‌ای و فرهنگی و هنری هنوز به هنر فاخر تعزیه توجهی نشده است و تنها در سوگواره ‌ها به آن پرداخته می‌شود.

وی به سابقه‌ی تاریخی تعزیه در استان اشاره کرد و گفت: نام‌گذاری مازندران به سرزمین علویان یکی از نشانه‌های اثبات این ادعاست و سبقه ی تاریخی هنر تعزیه در جای‌جای استان نشانگر عشق و ارادت مردم این استان به خاندان عصمت و طهارت است.

وی شهرستان آمل را پرچم‌دار هنر تعزیه در مازندران خواند و افزود: با توجه به وجود جایگاه‌های تخصصی اجرای تعزیه و همچنین وجود موقوفات متعدد با نیت اجرای تعزیه در شهرستان آمل به جرات می‌توان آمل را به‌عنوان قطب تعزیه استان مازندران معرفی کرد.

این محقق و پژوهشگر تعزیه بیان داشت: با حضور هنرمندان نامدار شبیه‌خوان، تعزیه‌گردان و جوانان علاقه‌مند به این هنر فاخر در مازندران سال‌هاست که به این هنر توجهی نشده و وضعیت گروه‌ها و فعالان این عرصه به حال خود رهاشده است.

وی اذعان داشت: بعد از سال‌ها پیگیری و رایزنی با مدیران فرهنگی و هنری در دولت‌های مختلف، سال گذشته یک جایگاه و کرسی اداری و حقوقی برای تعزیه در بدنه‌ی دستگاه فرهنگ و هنر کشور مشخص شد و بارقه‌ی امیدی در دل فعالان این عرصه‌ی هنری روشن گردید.

علی عظیمی تصریح کرد: تشکیل کانون تعزیه استان اتفاق شگرف و فصل جدیدی برای تعزیه محسوب می‌شود و امیدواریم راه‌اندازی این کانون موجبات رشد و ارتقا هنر تعزیه را فراهم آورد.

وی خاطرنشان کرد: از بدو تأسیس این کانون در مازندران برنامه‌های متنوعی از سوی فعالان این حوزه برای به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های تعزیه در استان برنامه‌ریزی شد ولی به جهت شیوع ویروس کرونا مسئولین کانون تعزیه استان موفق به برگزاری آن نشدند.

عظیمی در خصوص برگزاری دوازدهمین سوگواره تعزیه مازندران گفت: در طی سال‌های گذشته تنها فعالیت دستگاه فرهنگ و هنر استان برگزاری یازده دوره سوگواره بوده که از حیث کیفیت برگزاری انتقادات بسیاری بر آن وارد است.

وی ادامه داد: با تشکیل و راه‌اندازی کانون تعزیه استان، برنامه‌ریزی برای برگزاری دوازدهمین سوگواره تعزیه مازندران به شیوه‌ای جدید کلید خورد و قرار بر این شد شیوه‌ی گذشته کنار گذاشته‌شده و به‌صورت حرفه‌ای به این هنر اصیل نگاه شود تا بتوان تعزیه مازندران را به کشور معرفی نموده و به جایگاه اصلی خود برسانیم.

وی گفت: برای اولین بار در دوازدهمین سوگواره تعزیه مازندران دبیرخانه مشخص گردید و این حرکت به‌تنهایی می‌تواند اقدامی عملی برای حرفه‌ای شدن این سوگواره باشد.

عظیمی بیان داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا با تصمیم دبیرخانه این سوگواره بر آن شد که سوگواره دوازدهم بدون اجرای هیچ تعزیه‌ای برگزارشده و در این سوگواره برگزاری دوره‌های فشرده آموزشی و تخصصی تعزیه با دعوت از اساتید برجسته کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی یادآور شد: هدف ما از برگزاری دوره‌های آموزشی تعزیه تقویت بنیه‌ی علمی و آکادمیک تعزیه در مازندران برای نسل جوان و سرمایه‌گذاری در این بخش برای نسل آینده بوده است.

وی افزود: متأسفانه مسئولین شهرستان آمل، این سوگواره را مورد بی‌مهری خود قرار داده و هیچ حمایتی از این سوگواره ملی و مذهبی نکردند، این در حالی است که قبل از برگزاری این سوگواره در رایزنی‌های صورت گرفته از سوی دبیرخانه سوگواره مسئولین شهرستان قول مساعدت و همکاری‌های همه‌جانبه را به مسئولین برگزاری این سوگواره داده بودند.

وی در پایان این گفتگو بیان داشت: شانه خالی کردن مسئولین شهرستان آمل از تعهدات خود نسبت به این سوگواره این سؤال را برای مخاطب به وجود می‌آورد که چرا مسئولین شهرستان باوجود پتانسیل‌های موجود در آمل برای پرچم‌داری تعزیه استان هیچ توجهی به آن نمی‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.