تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 تیر 1401 - 0:59
کد خبر : 1827

مدیر عامل برق منطقه ای مازندران و گلستان؛

بزرگترین ترانسفورماتور قدرت سه فاز یکپارچه ایران راه اندازی شد

بزرگترین ترانسفورماتور قدرت سه فاز یکپارچه ایران راه اندازی شد
تاکامی گفت: بزرگترین ترانسفورماتور قدرت سه فاز یکپارچه ایران به همت شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان در ایستگاه پست برق شهدای ناریوران بندپی شرقی شهرستان بابل نصب و راه اندازی شد.

«کوروش موسوی تاکامی» در آیین بارگیری از بزرگترین ترانسفورماتور قدرت سه فاز یکپارچه ایران در پست ۴۰۰.۲۳۰ کیلوولت ناریوران شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان، ضمن گرامیداشت دهه امامت و ولایت، این اقدام را پرقدرت ترین اقدام عملی این شرکت در دهه اخیر توصیف و اظهار کرد: با نصب این ترانسفورماتور ۴۰۰.۲۳۰ با ظرفیت ۳۸۵ مگاولت آمپرهمراه با فیدرها و تابلوهای کنترل و حفاظت مرتبط ظرف سه ماه گذشته، مشکل افت ولتاژ مناطق وسیعی از مرکز مازندران از جمله بابل، آمل، بابلسر، محمودآباد و قائم شهر مرتفع شده است.

مدیر عامل برق منطقه ای مازندران و گلستان، عملکرد رله های ریزش بار ولتاژی را یکی از عوامل مهم خاموشی در سال گذشته دانست و گفت: این شرکت در دولت مردمی با تکیه بر توان داخلی، با برنامه ریزی دقیق و با هدف بهره گیری از حداقل منابع و انتفاع رسانی حداکثر در قالب اندیشه و استفاده از نیروی متخصص، توانست این ترانسفورماتور غول پیکر سنگین وزن را که بالغ بر ۲۱۰ تن وزن دارد؛ را با احداث چندین کنارگذر روی رودخانه های استان مازندران که امکان عبور این ترانسفورتور از روی پل های موجود به سبب سنگینی و وزن زیاد میسور نبود، از فروردین ماه به سمت محل پست حمل و در ماه گذشته به روی ریل ترانسفورماتور انتقال داده شد.

وی بیان کرد: با احداث یک بی ۱.۵ کلیدی ۴۰۰ کیلوولت و یک بی ترانسفورماتور ۲۳۰ کیلوولت، این ترانسفورماتورعظیم و پرقدرت بارگیری شده است.

موسوی تاکامی همچنین خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، تنها در استان های مازندران و گلستان، حدود ۹۰۰ مگاولت آمپر ترانسفورماتور قدرت انتقال نصب شد که معادل حدود ۲۳ درصد ظرفیت پیک استان های مازندران و گلستان بوده و البته عددی تحسین بر انگیز است.

وی گفت: در حوزه فوق توزیع نیز با افزایش ظرفیت حدود ۵۰۰ مگاولت آمپر ترانسفورماتور، ظرفیت پست ها ارتقاء یافته است، بطوریکه خوشبختانه در سال جاری علیرغم بارگیری بالا از ترانسفورماتورهای قدرت، مشکل عملکرد رله های ریزش بار و یا خاموشی مرتفع شده و عدد خاموشی در دو استان مازندران و گلستان در عدد صفر باقی مانده است.

موسوی تاکامی اذعان کرد: نیاز مصرف سال جاری استان های مازندران و گلستان حدود ۵۲۰۰ مگاولت آمپر پیش بینی می شود که نصب این میزان ظرفیت از ترانسفورماتورهای قدرت که رشد ۱۰ درصدی کل شبکه را بهمراه داشت، در این مدت کوتاه نشان از توانمندی این شرکت دارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با بازطراحی و نصب دو بی ۲۳۰ کیلوولت در پست ۲۳۰.۶۳ کیلوولت فجر گنبد مشکل محدودیت انتقال خط علی آباد – فجر گنبد رفع و ولتاژ در سطح نامی تثبیت و وابستگی منطقه به تامین برق از پست بالکان کشور ترکمنستان مرتفع شد.

موسوی تاکامی افزود: در طی این هفته پست ۲۳۰.۶۳کیلوولت بهشهر نیز با ظرفیت ۳۲۰ مگاولت آمپر، دو بی خط ۲۳۰ کیلوولت و ۹ فیدر خط و ترانسفورماتور ۶۳ کیلوولت به بهره برداری می رسد و با ورود کامل این پست به شبکه سراسری مشکل تامین بار و افت ولتاژ مناطق شرق مازندران و غرب استان گلستان از جمله کردکوی، بندرگز و بندرترکمن بهمراه بهشهر و گلوگاه و هزار جریب مرتفع می شود.

وی گفت: برای تامین برق مطمئن منطقه گمیشان و بندر ترکمن، پست کامل ۶۳.۲۰ کیلوولت گمیشان با ظرفیت ۸۰ مگاولت آمپر نیز تا پایان هفته جاری وارد مدار می شود. هرچند که افزایش ظرفیت پست های فوق توزیع ۶۳.۲۰ عطاآباد گرگان، علی آباد گلستان و کردکوی و تبدیل هادی لینکس به هادی پر ظرفیت در خطوط استان گلستان و متناسب سازی بیش از ۱۱ فیدر ۶۳ کیلوولت در استان گلستان، مشکلات منطقه را مرتفع نمود.

موسوی تاکامی اضافه کرد: پست ۶۳.۲۰ کیلوولت مهر گرگان بصورت کامل نصب شده است که با رفع معارض بخشی از خط تغذیه کننده آن که ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بزودی این پست مهم هم وارد شبکه خواهد شد.

وی افزود: با تامین و نصب ۲۵ سوئیچگیر فشار متوسط در پست های فوق توزیع که تا پایان ماه به اتمام می رسد، اندک مشکلات فیدرهای پربار هم مرتفع خواهد شد.

موسوی تاکامی همچنین با ذکر این نکته که بزودی ترانسفورماتورهای ۳۱۵ و ۲۰۰ مگاولت آمپر پست ۴۰۰.۲۳۰.۶۳ کیلولت مرکز مازندران و ترانسفورماتور ۱۲۵ مگاولت آمپر پست ۲۳۰.۶۳ کیلوولت رویان و تا اواسط ماه آینده وارد مدار می شوند، افزود: ما بر اهریمن عملکرد رله های ریزش بار ولتاژی فائق آمدیم. ما توانستیم با بازتوانی نیروگاه بزرگ نکا و نصب واحدهای تولید پراکنده نیز نسبت به سال گذشته حدود ۷۰۰ مگاوات افزایش توان داشته باشیم که این مهم نیز کمک کرد تا رله های ریزش بار فرکانسی و جریانی نیز در تابستان امسال بیکار  شوند.

وی، نصب نیروگاه های حرارتی ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی نیروگاه نکا، تکمیل بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات و پیگیری احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی محمودآباد و ۱۵۰ مگاواتی زیم آور ساری بهمراه احداث خطوط و پست های انتقال و فوق توزیع منطقه از جمله پست انتقال ۴۰۰ مگاولت آمپر ۴۰۰.۶۳ کیلوولت آزادشهر، پست انتقال ۴۰۰ مگاولت آمپر ۴۰۰.۶۳ کیلوولت مریم آباد گرگان، ۲۳۰.۶۳.۲۰ کیلوولت به ظرفیت ۴۶۰ مگاولت آمپردر منطقه قلعه حسن خان گرگان، پست ۲۳۰.۶۳ کیلوولت شهرک صنعتی اترک استان گلستان، پست ۶۳.۲۰ کلاله ۲ به ظرفیت ۱۰۰ مگاولت آمپر، پست ۶۳.۲۰ کیلوولت گنبد ۵ به ظرفیت ۱۰۰ مگاولت آمپر، پست ۶۳.۲۰ کیلوولت فاضل آباد گلستان به ظرفیت ۱۰۰ مگاولت آمپر، پست ۶۳.۲۰ آزادشهر ۲ به ظرفیت ۱۰۰ مگاولت آمپر، پست ۴۰۰.۶۳ کیلوولت شهرک صنعتی بهشهر، پست ۲۳۰.۶۳ کیلوولت محمودآباد، الغدیر آمل و بابل ۲ هر کدام به ظرفیت ۳۶۰ مگاولت آمپر و تبدیل پست ۲۳۰.۶۳ کیلوولت زاغمرز و هزار سنگر آمل از موقت به دائم و نیز پست های ۶۳.۲۰ طبیعت گرگان، گرگان ۸، پرورش میگوی استان گلستان، ساری ۷، چمستان ۲، پرچیکلا، رستمکلا، قائمشهر ۵، آمل ۶، بابلسر ۲ هر کدام به ظرفیت تا ۱۰۰ مگاولت آمپر بهمراه خطوط فوق توزیع تغذیه کننده این پست ها در اولویت های بعدی عنوان کرد.

مدیر عامل برق منطقه ای مازندران و گلستان با بیان اینکه هدف گذاری ما نصب ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی بزرگ و نیز نصب ۱۵۰۰ مگاوات واحدهای تولید پراکنده حرارتی ظرف ۱۰ سال آینده است، افزود: ما ظرفیت واحدهای تولید پراکنده را به میزان ۳۰درصد ظرفیت تولید منطقه مازندران و گلستان خواهیم رساند تا تامین کننده مازاد مصرف بار پایه تا پیک در شبکه باشند.

وی هچنین اضافه کرد: با همراهی ساتبا ظرفیت نیروگاه های خورشیدی در استان های مازندران و گلستان تا ۱۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

موسوی تاکامی افزود: عامل اقتدار ما بهره گیری از مثلث خردورز ایثارگران، متخصصان و نخبگان است و با این مثلث ولایی، هرم قدرت در شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان و منطقه ما در حال شکل گیری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.