تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 شهریور 1400 - 15:22
کد خبر : 573

سید داوود رسولی

باج‌خواهی و باج‌گیری مدرن

باج‌خواهی و باج‌گیری مدرن

بارونق فضای مجازی و رشد قارچ گونه گروه‌ها و کانال‌های رنگارنگ، دسترسی به اخبار و همچنین اظهارنظرهای مختلف برای عموم مردم آسان شده است. به دنبال این اتفاق نو، هرروز به تعداد مدعیان رسانه‌ها و خبرنگاران فضای مجازی اضافه می‌شود. گروه‌ها و کانال‌ها به وجود آمدند تا داشته‌ها و دانسته‌ها را به اشتراک بگذارند و

بارونق فضای مجازی و رشد قارچ گونه گروه‌ها و کانال‌های رنگارنگ، دسترسی به اخبار و همچنین اظهارنظرهای مختلف برای عموم مردم آسان شده است.

به دنبال این اتفاق نو، هرروز به تعداد مدعیان رسانه‌ها و خبرنگاران فضای مجازی اضافه می‌شود.

گروه‌ها و کانال‌ها به وجود آمدند تا داشته‌ها و دانسته‌ها را به اشتراک بگذارند و برای بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی، شهروندی و … ایده‌ها و نظرات خود را اعلام نمایند.

این روزها فضای مجازی در شهر زیراب افسارگسیخته پیش می‌رود. هرلحظه که به گروه‌های مجازی نگاه می‌کنیم، انبوهی از توهین‌ها، تهمت‌ها و سیاه نمایی‌های غیرواقعی را می‌بینیم که در بسیاری از مواقع، به‌دوراز واقعیت و صرفاً جهت تخریب شخص یا اداره خاصی است.

رسم ناخوشایندی در حال وقوع است. برخی‌ها که حتی سواد درست نوشتن املای کلمات را ندارند و با این شرایط انتظار سواد رسانه‌ای از آنان نیز بیهوده است، با زیر سؤال بردن همه خدمات یک مدیر، سعی دارند تا او را تحت تأثیر خود قرار دهند و از این رهگذر، امتیاز یا خدمت خاصی را دریافت کنند.

بدیهی است بعد از رسیدن به مقصود، زبان به تعریف از او بازکرده و به سراغ مدیر و ارگان بعدی می‌روند و این یعنی باج‌خواهی و باج‌گیری مدرن، به نظر می‌رسد نیاز است تا متولیان رصد فضای مجازی به این قبیل افراد و رفتارهای زیاده خواهانه ی آنان عکس‌العمل نشان دهند و سروسامانی به اوضاع نامناسب برخی از گروه‌های به‌اصطلاح رسانه‌ای شهر دهند، نقد به عملکرد بسیاری از ادارات و نهادهای اجرایی شهر وارد است و رسانه وظیفه دارد تا از جانب شهروندان این نقدها را به گوش مدیران برساند. البته در چارچوب قانون مطبوعات و در جهت اصلاح امور.

ولی این گروه‌ها بدون هیچ آگاهی از نحوه نقد و به‌دوراز قوانین حاکم بر مطبوعات و رسانه، در پی تخریب و سپس امتیاز گیری و ویژه خواری هستند و فضایی مملو از یاس و ناامیدی را در شهر ایجاد می‌کنند.

به قول حضرت حافظ:

‌هزار نکته‌ی باریک‌تر ز مو اینجاست

نه هرکه سر بتراشد، قلندری داند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.