تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 خرداد 1401 - 21:40
کد خبر : 1764

مدیرکل امور مالیاتی استان مازندران؛

فرهنگ‌سازی موجب افزایش اعتماد عمومی نسبت به پرداخت مالیات می‌شود

فرهنگ‌سازی موجب افزایش اعتماد عمومی نسبت به پرداخت مالیات می‌شود
اسلامی ورکی بر ضرورت فرهنگ‌سازی مالیاتی در سطح جامعه تأکید کرد و گفت: فرهنگ‌سازی مالیاتی و تبیین آثار پرداخت مالیات به افزایش اعتماد عمومی نسبت به پرداخت مالیات کمک می‌کند.

محسن اسلامی ورکی در نشست با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی‌فقیه در مازندران بابیان اینکه در سال گذشته در قانون بودجه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای استان مازندران درآمد مالیاتی در نظر گرفته‌شده بود، اظهار کرد:  در سال گذشته چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان وصول مالیات داشتیم که رشد ۶۸ درصدی نسبت به درآمدهای تعیین‌شده در بودجه و تحقق ۱۳۰ درصدی را شاهد بودیم.

مدیرکل امور مالیاتی استان مازندران بابیان اینکه رقم پیش‌بینی‌شده برای سال جاری مقدار شش هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است، افزود: این رقم به‌طور متوسط در بودجه کشور ۶۶ درصد بوده ولی متأسفانه رشد آن در قانون بودجه استان مازندران قریب به ۸۸ درصد است و با توجه به اینکه سال گذشته ۹۴ درصد از درآمدهای عمومی استان از درآمدهای مالیاتی تأمین‌شده است شاید این رقم برای استان چالش‌برانگیز باشد.

اسلامی ورکی بابیان اینکه اشخاص حقوقی تا پایان تیرماه باید اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند، گفت: یکی از اتفاقاتی که باعث تأثیرگذاری در درآمدهای مالیاتی شد کاهش ۵ درصدی نرخ مالیاتی اشخاص حقوقی در قانون مالیات بود، بدین گونه که قانون‌گذار سهم ۵ درصدی سازمان مالیاتی از عوارض ارزش‌افزوده را به ۴ درصد کاهش داده و آن‌یک درصد به شهرداری‌ها اختصاص داده است.

وی بابیان اینکه ضریب ارزش‌افزوده کالاهای اساسی کاهش‌یافته است، تصریح کرد: مازندران استان کشاورزی است و بخش قابل‌توجهی از کالاها در استان تولید و مصرف می‌شوند از شمول مالیات معاف هستند و این قطعاً در درآمدهای مالیاتی اثرگذار خواهد بود.

اسلامی ورکی بیان کرد: از وصولی ۴۷۰۰ میلیارد تومانی سال قبل که شامل بخش مالیات و عوارض بوده است، عایدی استان از بخش مالیات و ارزش‌افزوده ۵۳۰۰ میلیارد تومان بوده است و قریب به ۶۳۳ میلیارد تومان به بخشداری‌ها شهرداری‌ها و دهیاری‌های به‌صورت مستقیم پرداخت کرده است.

وی یکی از مشکلات موجود بر سر راه وصول مالیات را بحث فرهنگ‌سازی دانست و افزود: متأسفانه مردم نمی‌دانند مالیات‌های پرداخت‌شده از سوی آنان کجا هزینه می‌شود.

اسلامی ورکی بابیان اینکه اگر مردم بدانند مالیات و عوارض پرداختی‌شان در شهرها و روستاهایشان هزینه می‌شود شاید کمک شایانی به فرهنگ‌سازی در خصوص پرداخت مالیات و عوارض باشد، گفت: از کل درآمدهای مالیاتی سال قبل، تنها ۷ درصدش مالیات‌هایی هستند که اصناف استان پرداخت کرده‌اند، حدود ۳۵ درصد آن از درآمدهای ناشی از مالیات اشخاص حقوقی و شرکت‌ها، ۲۵ درصد از مالیات‌های وصولی نیز از محل حقوق اشخاص دولتی و خصوصی تأمین گردیده و مابقی نیز از سایر منابع وصول‌شده است.

وی بابیان اینکه سال گذشته ۱۶۴ هزار اظهارنامه مالیاتی از بخش اصناف دریافت شد، افزود: قریب به ۱۰۸ هزار اظهارنامه مربوط به تبصره ماده ۱۰۰ و مالیات توافقی بوده که بدون رسیدگی نسبت به قطعی سازی اقدام گردید.

اسلامی ورکی بابیان اینکه از بین باقی‌مانده اظهارنامه‌های مالیاتی، سازمان ۵۰ درصد را در تحت عنوان اظهارنامه عادی در سامانه بارگذاری کرده و در حال رسیدگی است، ادامه داد: همچنین ۵۰ درصد دیگر بر اساس خود اظهاری که مؤدیان اعلام کرده‌اند پذیرفته و نسبت به قطعی سازی آن اقدام شده است.

وی همچنین گفت: از ۱۰۲ تبصره‌های که گرفتیم، بخش قابل‌توجهی با اعداد و ارقام صفر است و جزو آن‌هایی هستند که در سال‌های گذشته مشمول معافیت‌های مالیاتی شده بودند و سنوات بعد هم این روند ادامه داشت.

اسلامی ورکی بابیان اینکه بخش قابل‌توجهی از جامعه نسبت به مالیات و موضوعات مالیاتی اشراف ندارند، گفت: به‌طور مثال برخی در بخش اصناف از اطلاعات ساده و ابتدایی مالیاتی مطلع نیستند و این قطعاً ما را دچار چالش می‌کند. وی به تغییر روش محاسبه مالیات برای اصناف اشاره و بیان کرد: بعضاً شاهد فرار مالیاتی در برخی از بخش‌ها هستیم ولی تلاش داریم عدالت در دریافت مالیات را در سیاست‌های مالیاتی حاکم کنیم.

اسلامی ورکی بابیان اینکه برخی از اعتراضات در جامعه به بی‌عدالتی مالیاتی برمی‌گردد، افزود: سنوات گذشته شاید به حالت اجبار رقمی که مؤدیان اعلام می‌کردند به‌اجبار می‌پذیرفتیم چراکه اطلاعات دقیقی از گردش حساب مؤدیان نداشتیم ولی خوشبختانه امروز به این اطلاعات دسترسی داشته و می‌توانیم عدالت را در این بخش اجرایی کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.