تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 - 3:12
کد خبر : 2403

مديرعامل جامعه نابينايان و کم‌بینایان مازندران:

معلولین باید در امور جامعه مشارکت کنند

معلولین باید در امور جامعه مشارکت کنند
سید مهدی مسلمي جورجاده مديرعامل جامعه نابينايان و کم‌بینایان استان مازندران به مناسبت فرارسیدن 12 آذر روز جهانی معلولین بیانیه و پیامی صادر کرد.

متن پیام بدین شرح است:

از اولین اقدامات حوزه افراد دارای معلولیت در ایران حدود ۱۷۰ سال می‌گذرد؛ اکنون پس‌ازاین سال‌ها افراد دارای معلولیت، پیشرفت‌های زیادی نموده‌اند چه به‌واسطه ایجاد فضای بهتر اجتماعی و چه به‌واسطه تلاش‌های هوشمندانه این افراد؛ اما انتظار و توقع بیشتری می‌رود چراکه این جمعیت چندمیلیونی، شایستگی بیشتری برای بهره‌مندی از این امکانات و توجهات را دارند. آن‌ها باید بیش از این در جامعه پذیرش شوند و بیش از این در امور جامعه مشارکت نمایند.

باوجود همه مشکلاتی که همواره گریبان گیر معلولان بوده است، اگر نظری به آمار روبه افزایش تحصیل‌کردگان، مدیران، متخصصان، هنرمندان و کارآفرینان دارای معلولیت افکنده شود، جدیت آن‌ها دررسیدن به جایگاه حقیقی در جامعه و نقش مؤثرشان را در توسعه میهن اسلامی خواهید دید. اکنون باوجوداین توانمندی فوق‌العاده در نهاد افراد دارای معلولیت و اصلاح قوانین موجود و هماهنگی بیشتر بین قوا، لازم است اقدامات مؤثر و مدبرانه‌ای انجام شود.

برخی از این اقدامات عبارت‌اند از:

۱-حمایت از اشتغال افراد دارای معلولیت (در بخش‌های دولتی و غیردولتی) و کارآفرینان این حوزه و تبدیل وضع افراد دارای معلولیت شاغل در دستگاه‌ها از قراردادهای شرکتی و موقت به رسمی و پیمانی و وضعیت‌های باثبات‌تر و نیز حذف مالیات بر حقوق این افراد که هزینه‌های زندگی آن‌ها بسیار بیشتر از افراد دیگر جامعه است.

۲- ارتقاء‌ روند مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری. زیرا شرط اول حضور و مشارکت معلولان در جامعه انجام درست و سریع مناسب‌سازی می‌باشد.

۳- فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی نسبت به افراد دارای معلولیت که متأسفانه در این سال‌ها، توسط سازمان‌ها و متولیان و نخبگان جامعه در خیلی مواقع نادیده گرفته‌شده و در این خصوص جریان سازی مؤثری انجام‌نشده است.

۴- هزینه‌های بهداشتی، درمانی و توان‌بخشی طاقت‌فرسا شده و لازم است این موارد که مستقیماً بازندگی فرد دارای معلولیت مرتبط است و هزینه زیادی بر خانواده تحمیل می‌نماید، تحت پوشش بیمه‌گزاران قرار گیرد و نیز ضرورت دارد افراد بیشتری مشمول حق پرستاری گردند.

۵- جدی گرفتن مسئله پیشگیری از معلولیت در سراسر کشور و انجام غربالگری‌های تخصصی برای جلوگیری از ازدیاد معلولیت‌ها به‌خصوص معلولیت‌های ژنتیکی.

۶- نظارت بر حسن اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، مصوب ۱۳۹۶ در تمام دستگاه‌های مشمول این قانون، که باید با ضمانت اجرایی لازم، کاملاً اجرا شود.

۷- مسکن افراد دارای معلولیت نقش مهمی در کسب استقلال آن‌ها دارد و لازم است در طرح جهش مسکن ملی شرایط خاص این افراد (تسهیل ثبت‌نام، و امکان بهره، مناسب‌سازی، دسترس‌پذیری و …) لحاظ شود تا بتوان زندگی بهتری برای آن‌ها رقم زد.

۸- متأسفانه به خاطر شرایط اقتصادی کنونی وضع معیشت افراد دارای معلولیت، نابسامان است و گرفتاری‌های زیادی برای آن‌ها فراهم ساخته و باوجود حمایت‌های انجام‌شده هنوز کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد و آن‌ها را در شرایط دشواری قرار داده است.

۹- در برنامه هفتم توسعه کشور، پیوست مسائل افراد دارای معلولیت امری الزامی تلقی گردد و با این کار هم به رفع نیازهای انسانی آن‌ها پرداخته شود و هم از توانمندی والای آن‌ها در پیشبرد کشور بهره بیشتری برده شود.

اینجانب ضمن تبریک روز جهانی افراد دارای معلولیت و با باور توانمندی‌های افراد که نویدبخش دنیایی دسترس‌پذیر است روز جهانی افراد دارای معلولیت را به این عزیزان و دست‌اندرکاران ارائه خدمت به این افراد و خانواده‌هایشان تبریک عرض نموده و آرزوی توفیق روزافزون برای همه‌ی آن‌ها را دارم.

سید مهدی مسلمی جورجاده

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان استان مازندران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.