تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1400 - 0:58
کد خبر : 1669

مهندس افضلی خبر داد؛

بهره‌برداری از ۱۷ پروژه در دهه فجر

بهره‌برداری از ۱۷ پروژه در دهه فجر
به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، مهندس افضلی، مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در نشست خبری به مناسبت دهه فجر، از بهره‌برداری 17 پروژه با حجم سرمایه‌گذاری 334 میلیارد و 300 میلیون تومان هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر در این دو استان خبر داد.

وی بابیان این‌که از این میزان سرمایه‌گذاری ۲۶۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از منابع داخلی شرکت و همچنین ۷۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، افزود: افزایش ظرفیت ایستگاه فوق توزیع آمل سه با ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار، افزایش ظرفیت پست ساری ۲ با هزینه ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، افزایش ظرفیت پست بابل ۳ با ۱۱ میلیارد تومان، افزایش ظرفیت پست امل ۳ با هزینه ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ازجمله طرح‌ها است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان همچنین گفت: افزایش ظرفیت پست در قائم‌شهر، بابلکنار، جویبار و نیروگاه، پست‌های فوق توزیع بندر ترکمن، وشمگیر، کردکوی، گالیکش از دیگر طرح‌ها است و با اجرای این طرح‌ها ۳۵۰ مگاولت آمپر در مازندران و ۲۳۵ مگاولت آمپر به ظرفیت ایستگاه‌های برق در گلستان افزوده‌شده است. وی تأکید کرد: پروژه افزایش ظرفیت خط ۶۳ کیلوولت در گلستان به طول ۱۶ کیلومتر، نصب خازن ۱۰ مگاواتی در مراوه‌تپه برای بهبود کیفیت ولتاژ، نیروگاه شش مگاواتی در شهرک صنعتی شماره دو ساری با مبلغ ۷۰ میلیارد تومان ازجمله این پروژه‌ها است.

مهندس افضلی در بخش دیگری از سخنان خود به احداث ایستگاه ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت بهشهر در زمینی به مساحت چهار هکتار با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد اشاره کرد و گفت: این پروژه مهم قبل از تابستان ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید که ظرفیت این ایستگاه ۳۶۰ مگاولت آمپر است و برای تابستان سال آینده وارد مدار خواهد شد.

وی همچنین از افزایش ظرفیت ایستگاه ۴۰۰ به ۲۳۰ کیلوولت شهدای مدافع حرم مرکز مازندران حدفاصل ساری به قائم‌شهر به میزان ۳۱۵ مگاولت آمپر خبر داد و افزود: این ایستگاه نیز تابستان سال آینده وارد مدار خواهد شد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در ادامه سخنان خود همچنین به پروژه افزایش ظرفیت ایستگاه ۴۰۰ به ۲۳۰ کیلوولت بابل به ظرفیت ۳۸۵ مگاولت آمپر اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی قبل از تابستان سال آینده وارد مدار خواهد شد.

مهندس افضلی در ادامه سخنان خود بابیان این‌که پروژه چهار مدار شدن رویان به نوشهر نیز به طول ۴۵ کیلومتر، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید و در استان گلستان پروژه‌های مهم احداث فاز اول دو ایستگاه ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت شهرستان‌های گرگان و آزادشهر تا قبل از تابستان ۱۴۰۲ و همچنین احداث دو بی ۲۳۰ کیلوولت در ایستگاه ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت فجر گنبد با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد تا قبل از تابستان ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهند رسید، تصریح کرد: علاوه بر این برابر هدف‌گذاری انجام‌گرفته تا پایان سال آینده ۷۰ مگاوات نیروگاه کوچک در استان وارد مدار خواهد شد و این رقم برای سال ۱۴۰۲ نیز به ۱۳۸ مگاوات خواهد رسید و در استان گلستان در سال آتی ۵/۲۹ مگاوات و تا پایان سال ۱۴۰۳، ۱۸۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی بابیان این‌که ۳۵۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در قالب ۳۰ پروژه در مازندران و گلستان و نصب و در حال تولید است، ادامه داد: شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

مهندس افضلی در ادامه سخنان خود با اشاره به این‌که هرساله با رشد مصرف برق در کشور مواجه هستیم، افزود: اگر شبکه‌های برق بهینه‌سازی و توسعه پیدا نکند و افزایش ظرفیت نداشته باشیم نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز مصرف باشیم و این موجب خاموشی خواهد شد.

وی بر ضرورت همکاری مردم در مدیریت و کاهش مصرف برق به‌ویژه در فصل گرما تأکید کرد و گفت: اگر در این خصوص شاهد اصلاح الگوی مصرف در جامعه باشیم به‌طور حتم دیگر خاموشی نخواهیم داشت.

مهندس افضلی در ادامه سخنان خود ظرفیت برق‌آبی کشور را ۱۴ هزار مگاوات عنوان کرد و بابیان این‌که متأسفانه به دلیل کاهش آب پشت سدها، میزان برق تولیدی در این بخش کاهش‌یافته است، افزود: علاوه بر این وجود ماینرهای غر مجاز تولید رمز ارز نیز موجب افزایش میزان مصرف برق در کشور و بروز خاموشی خواهد شد.

وی بابیان این‌که برخورد جدی با عوامل غیرقانونی تولید رمز ارزها در دستور کار است، گفت: با تولید کامل و همچنین رعایت اصلاح الگوی مصرف برق با خاموشی مواجه نخواهیم بود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: در حال حاضر به سراغ فاینانس خارجی رفتیم، حدود ۲۴۰ میلیون دلار حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان که بنا است ۳ هزار میلیارد تومانش در استان مازندران و ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانش در استان گلستان در قالب ۳۸ پروژه طرح انتقال و فوق توزیع هزینه شود‌ تا پایان سال جاری فرصت داریم کارهای نرم‌افزاری و اداری این پروژه‌ها را انجام دهیم. وی ادامه داد: این پروژه باید ظرف سه سال انجام شود و بازگشت مجموعه سرمایه‌گذاری بعد از دو سال تنفس به‌صورت اقساط بازگردانده خواهد شد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران بابیان این‌که علاوه بر این نیز قرار است هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق اسلامی برای صنعت برق کشور در بورس به فروش برسد، خاطرنشان کرد: از این مقدار ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به برق منطقه‌ای مازندران است که این منبع مالی را تا اسفندماه دریافت می‌کنیم و به پیشبرد پروژه‌های در دست اقدام دو استان کمک شایانی خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.