تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 - 13:34
کد خبر : 2015

مهم‌ترین رسالت هنر متعهد «جهاد تبیین» است

مهم‌ترین رسالت هنر متعهد «جهاد تبیین» است
دشمن جنگ تمام‌عیاری را در جبهه‌ی شناختی- فرهنگی و ادراکی علیه ما آغاز کرده و یکی از راه‌های مؤثر مقابله با آن استفاده از ظرفیت و جایگاه هنر است و به جرات می‌توان گفت امروز هنر ابزار مهم و تأثیرگذار در جهاد تبیین است.

 مقدمه:

تبیین، یعنی بیان حقیقت و از بین بردن غبار جهالت و تحریف از اذهان. ذهن انسان ممکن است دچار ابهام شود، مورد تحریف قرار گیرد و دشمن یا هر فرد دیگری آن را از مسیر حقیقی و عقلانی خودش منحرف کند. رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) درباره رسالت روشنگری و جهاد تبیین فرموده است:

جهاد تبیین را جدی بگیرید، شبهه زدایی از ذهن مخاطبین را جدی بگیرید. شبهه ازجمله‌ی چیزهایی است که عرض کردیم مثل موریانه است؛ دشمن به این موریانه‌ها دل‌بسته. شبهه ویروس است، مثل همین ویروس کرونا؛ وقتی‌که وارد شد، خارج شدنش مشکل است، جزو بیماری‌های مسری هم هست، سرایت هم می‌کند. البتّه اینکه گفتم «بعضی‌ها در مقابل تیر و شمشیر ایستادند، در مقابل شبهه نتوانستند بِایستند.» ۰۵/۰۵/۱۴۰۱

ازآنجایی‌که شفاف‌سازی و بیان دستاوردهای نظام بخش انکارناپذیری در مسئله‌ی جهاد تبیین به شمار می‌رود، نشریه‌ی «حامی شمال» قصد دارد با انجام گفتگوهای اختصاصی با مدیران دستگاه‌های اجرایی و بیان اقدامات آنان به مسئولیت خود در این زمینه جامه عمل بپوشاند. با این هدف به دیدار مهدی معصومی گرجی رئیس حوزه هنری مازندران رفتیم و گفتگویی را با ایشان در خصوص موضوع جهاد تبیین در حوزه‌ی فرهنگ و هنر انجام دادیم که مشروح آن به سمع و نظر خوانندگان محترم خواهد رسید.

 

هنرمندان متعهد  یاریگر جریان انقلاب شوند

وی بابیان اینکه دشمنان این مرزوبوم بر اصول و باورهای نادرست خود استوار هستند اما متأسفانه ما اصول و باورهای خود را به‌درستی مدنظر قرار نداده‌ایم و بعضاً حتی به‌درستی نشناخته‌ایم افزود: هنرمندان متعهد و انقلابی باید با تولید آثار فاخر وارد صحنه شده و یاریگر جریان انقلاب شوند.

معصومی نقش هنر را در تبیین و گسترش باورها ضروری دانست و اظهار داشت: هنر به معنای عام خود، در جامعه دینی و غیردینی، نقش به سزایی در تبیین و گسترش باورها داشته و دارد؛ البته چهره هنر از گذشته تا اکنون، تغییریافته و این بدین معناست که ما نیز باید همگام با دنیا با حفظ هنرهای کهن، از هنرهای تأثیرگذار، ابزار و تکنیک‌های پیشرفته استفاده کنیم تا بتوانیم اهداف و آرمان‌های انقلاب و اسلام را برای تمامی مردم جهان تبیین نماییم.

وی ادامه داد: اگر تولیدات فرهنگی و هنری با نگاه اسلامی و بر اساس آموزه‌های دینی ساخته‌وپرداخته شود، با دل‌وجان مردم ارتباط برقرار خواهد کرد زیرا اسلام با فطرت انسان‌ها هماهنگی دارد.

 

هنر ابزار مهم و تأثیرگذار در جهاد تبیین

رئیس حوزه هنری مازندران، هنر را ابزار مهمی در پیشبرد جهاد تبیین ارزیابی کرد و افزود: دشمن جنگ تمام‌عیاری را در جبهه‌ی شناختی- فرهنگی و ادراکی علیه ما آغاز کرده و یکی از راه‌های مؤثر مقابله با آن استفاده از ظرفیت و جایگاه هنر است و به جرات می‌توان گفت امروز هنر ابزار مهم و تأثیرگذار در جهاد تبیین است.

وی بابیان اینکه در مسئله هنر نکته‌ای که قابل‌توجه است استعداد هنری است که خداوند در ذات انسان‌ها نهادینه کرده است، افزود: آنچه خداوند در ذات انسان‌ها گذاشته، کاربرد بشری دارد و باید این هنر در خدمت جامعه قرار بگیرد. وی ادامه داد: ویژگی‌های هنری که خداوند به ما داده بسیار ارزشمند است که اگر از آن غفلت کنیم باعث خسران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر چه هنر جذاب‌تر باشد پیشروتر و اثرگذارتر است افزود: هنر باید محتوایی را به مخاطب منتقل نماید که این انتقال بدون استفاده از زبان است و هنرمندتر کسی است که محتوای آن بدون نیاز به توضیح زبان به‌خوبی و شایستگی منتقل شود.

 

هنر انقلابیدر خدمت هدایت بشر است

وی بابیان اینکه آنچه راه هنر انقلابی و دینی را از هنر غیردینی جدا می‌کند جهت هنر است و اینکه در اختیار چه کسی است و آیا این هنر به هدایت یا ذلالت انسان کمک می‌کند ادامه داد: هنر انقلابی در خدمت هدایت بشر است.

معصومی با اشاره به اینکه هنرمند انقلابی باید آثاری در راستای هدایت بشر تولید کند گفت: هنرمندی موفق است و کار جهادی انجام می‌دهد که در جهت هدایت بشری آثار خودش را تولید کند و استفاده از ابزار هنر در جهاد تبیین بسیار اهمیت داشته و اثرگذار است.

وی بابیان اینکه هنرمندی که انسان را در ریل خوبی‌ها و ارزش‌ها قرار دهد هنرمندی است که موردتوجه ذات اقدس الهی است و از هنر ذاتی خود که خداوند در ذات او قرار داده استفاده کرده است افزود: متأسفانه برخی با خلق آثار هنری برای گمراهی بشر تلاش می‌کنند که باید باسیاست‌های درست و برنامه‌ریزی‌های مدون در این خصوص مراقبت‌های ویژه‌ای صورت گیرد.

 

کاهش آسیبهای اجتماعی

وی با تأکید بر لزوم حرکت برای تحقق اهداف مقام معظم رهبری در سند گام دوم انقلاب، به تأکید معظم له بر جهاد تبیین اشاره کرد و اظهار داشت: در این عرصه همه اقشار به‌ویژه اهالی فرهنگ و هنر و دستگاه‌های همسو بافرهنگ وظیفه و رسالت خطیری بر عهده‌دارند.

معصومی فرهنگ را زمینه‌ساز و زیربنای تمدن خواند و گفت: در این زمینه همه فعالان حوزه فرهنگی و اجتماعی، نخبگان فرهنگی و اجتماعی باید تلاش کنند و آثار فاخر و ارزشمندی را تولید نمایند.

رئیس حوزه هنری مازندران بابیان اینکه هرچه به توسعه فعالیت فرهنگی و هنری توجه نماییم، آسیب‌های اجتماعی در جامعه کمتر خواهد شد اظهار داشت: برای اینکه مردم حال خوبی داشته باشند باید تولیدات فرهنگی هنری فاخری داشته باشیم و به ارتقای نشاط اجتماعی در جامعه کمک کنیم.

وی به شعار سال ۱۴۰۱ نیز اشاره کرد و افزود: برای تحقق اهداف مقام معظم رهبری در این نام‌گذاری باید برنامه‌ها و فعالیت‌هایی را طراحی و اجرایی کنیم و برای امر مهم جهاد تبیین نیز استفاده از هنر به‌عنوان عامل تأثیرگذار باید توجه ویژه نماییم تا در پایان سال آثار فرهنگی و هنری مناسب و تأثیرگذاری داشته باشیم.

 

تدوین سند زیستبوم مازندران

رئیس حوزه هنری مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و ارزش‌هایی که در استان وجود دارد در یک سال گذشته حوزه هنری مازندران توانست با تدوین سند زیست‌بوم استان نقشه‌ی راهی را برای تولید آثار فاخر فرهنگی و هنری با توجه به نگاه حوزه هنری در دوره جدید مدیریت که مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی است تهیه و تمام تولیدات و برنامه‌های خود را بر محور زیست‌بوم استان متمرکز نماید.

معصومی افزود: ما با پرچم‌داری هنر آیینی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، فرهنگ علوی و پهلوانی با حضور هنرمندان متعهد و انقلابی آثاری را با زبان هنر در عرصه‌های موسیقی، نمایش، ادبیات پایداری، هنرهای تصویری و آثار تجسمی تولید کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ، مازندران را به‌عنوان سرزمینی سرشار از شور، عشق، دلدادگی، ایمان، ایثار، شهادت، اخلاق، عرفان و… می‌شناسند و حوزه‌ی هنری مازندران تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند با حمایت، همکاری و تعامل همه‌ی دستگاه‌های فرهنگی و هنری آثار فاخری در راستای معرفی ارزش‌های والای این دیار تولید کند.

 

هنرهای آیینی محور فعالیتهای حوزه هنری مازندران

معصومی بابیان این‌که نگاه حوزه هنری در دوره جدید مدیریت این است که هر استان از ظرفیت‌های داخلی خود استفاده نموده و برنامه‌ای ویژه‌ای برای خود داشته باشد، اظهار داشت: بسیاری از آیین‌های مذهبی و فرهنگی استان ریشه در روستاهای استان دارد به همین دلیل در سند تحول حوزه هنری به روستاهای استان توجه ویژه‌ای شده است.

وی نمونه بارز آداب و آیین مذهبی و فرهنگی در روستاهای  مازندران را ۲ روستا بانام شهیدآباد در بابل و بهشهر و یک روستای قراخیل قائم‌شهر اشاره  کرد و بیان داشت: این روستاها در  همه زمینه‌ها خاص و ویژه هستند.

معصومی در پایان این گفتگو از مازندران به‌عنوان یک پایگاه غنی فرهنگی هنری و یک تمدن غنی ایرانی اسلامی یادکرد و افزود: بر همین اساس پس از پژوهش‌های گسترده در سند زیست‌بوم استان مقرر شد هنرهای آیینی محور فعالیت‌های حوزه هنری مازندران در سه سال پیش رو باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.