تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهریور 1400 - 3:40
کد خبر : 731

رئیس امور عشایر مازندران:

عشایر کارت تردد عشایری دریافت کنند

عشایر کارت تردد عشایری دریافت کنند
 تنها راهکار ارایه خدمات به عشایر دریافت کارت عشایری است که میبایست عشایر تا اول مهر ماه این کارت را دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری «حامی شمال» حجت اله شعبانی رئیس امور عشایر مازندران  در حاشیه جلسه شورای اداری شهرستان رامسر با اشاره به شناسایی عشایر با هدف خدمات رسانی بهتر به آنان گفت:در همین راستا از عشایر تقاضا داریم که کارت تردد عشایر خود را تا اول مهر دریافت کنند، چرا که برای ارایه هر گونه خدمات نظیر پرداخت وام و یا تجهیزات نوین نظیر پنل خورشیدی، میبایست کارت تردد داشته باشند،چرا که این کارت به معنای شناسنامه عشایری و دامداری است.

وی این کارت را یکی از راه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و توضیح داد: به دلیل انکه دام عشایر از نقطه ای به نقطه دیگر جابه جا می شوند حتما میبایست کارت تردد داشته باشند تا مشخص شود از چه نقطه به نقطه دیگر حرکت می کنند.

شعبانی گفت: دو هزار و ۷۸۶ هزار خانوار عشایری از سوی مرکز آمار تایید شده اند، که میبایست از سوی شرکت تعاونی های ما در سامانه سماک ثبت نام کنند.

وی توضیح داد: ما برای سهولت کار این عشایر با جهاد کشاورزی شهرستان ها رایزنی کردیم و نماینده ای را برای امور عشایر به ما معرفی کردند، فرهم هایی را از عشایر اخذ شد، و چون دو شرکت تعاونی در استان داریم، آنان این مدارک را دریافت می کنند و کارت های صادر شده زا به شهرستان باز می گردانند.

به گفته او استان مازندران ۵۸۰ هزار هکتار مراتع با ۱۶ هزار بهره بردار دارد، که این تعداد در سطح استان به صورت ییلاق و یشلاق در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه جمعیت عشایر برابر یک و نیم درصد جمعیت کل کشور است توضیح داد: این درحالیست که ۳۵ درصد از تولید گوشت قرمز، هر بک نفر عشایر تولید چوشت ۲۰ نفر را بر عهده دارد، ضمن اینکه ۳۵ درصد صنایع دستی و ۴۰ درصد فرش صادراتی را بر عهده دارند.

به گفته او به دلیل آنکه عشایر مجوز های خاصی نداشتند و در طبیعت فعالیت می کردند مدت ها امکان اخذ تسهیلات برای آنان امکان پذیر نبود.

وی در ادامه افزود:اما به دلیل حمایت هایی که از جامعه عشایری صورت گرفت، با پرداخت وام ده درصد با پرداخت یکساله تولید گوشت در کشور ۱۶۰ هزار تن به ۲۰۰ تن در سال رسیده است.

شعبانی در خصوص شناسایی عشایر به منظور حمایت از آنان افزود: در استان مازندران بر اساس تعاریفی که ما از عشایر داریم، ۴ هزار و ۵۰۰ خانوار در سامانه این نهاد ثبت نام کردند، که با پیگیری های انجام شده دو هزار و ۷۶۸ زمستانه و تابستانه برون شهرستانی مورد تایید قرار گرفتند، که متاسفانه هزار و سیصد خانوارد درون کوچ مورد تایید قرار نگرفتند در حالیکه طبق بررسی های ما حداقل بالای صد کیلو متر در درون استان ییلاق و یشلاق می کنند، که با این حال مورد تایید قرار نگرفتند.

وی افزود: با این حال در رایزنی با نمایندگان مجلس و سایر ظرفیت ها به دنبال آن هستیم که این امار نیز مورد تایید قرار گیرد؛ چرا که تنها راه برنامه ریزی درست برای خدمات دهی ارایه آماد درست است تا در بحث سهمیه های نفت و آرد و مالیات بر ارزش افزوده تاییده مرکز آمار مورد نیاز است.

به گفته او در استان مازندران، یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و ۱۵۷ هزار راس دام سنگین داریم، که تولید گوشت قرمز استان نیز ۲۰ هزار تن است

وی خدمات امور عشایری مازندران در استان را مرمت راه ها، آب رسانی و اعطای تسهیلات بانکی خسکسالی، صندوق خرد زنان و کانکس خانه بهداشت را از این موارد برشمرد.

وی در خصوص صندوق خرد زنان گفت: در سال ۹۹ موفق شدیم ۵۰ درصد بودجه کشور که در این بخش وجود داشت را جذب کنیم.

وی دیگر پیگیری های این نهاد را درخواست واکسن برلی عشایر بالای ۱۸ سال عنوان کرد و افزود:متاسفانه علوم پزشکی استان همکاری خوبی را نداشته است.

سال گذشته بودجه عمرانی دو میلیارد و ۵۰۰ بود که با پیگری امسال به ۴ برابر افزایش یافت که در شهرستان رامسر به ۸۲۰ میلیون رسیده است و امید می رود با اختصاص بودجه انرژی های نو پنل افزایش یابد.

اداره امور عشایری علاوه بر اینکه در کشور قدمت بالایی دارد،در استان مازندران نهادی نو پا است که سابقه تاسیس و فعالیت ۴ ساله دارد.

جمعیت عشایری دارای داری ساختار قومی، قبیله ای با اتکای زندگی آنان به معاش دامداری و زندگی مبتنی بر کوچ است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.